lördag 6 april 2013

Här under vilar rester av en historia



Den kallas Zon 526 inom Taxi Stockholm. Där finns en liten undanskymd (nåja ute på en åker) parkeringsficka, utmärkt för en powernap i väntan på körning och alldeles invid gamla Höstsol, pensionerade skådespelares gamla retreat nu omgjort till Såstaholms konferens. Där är vaggan till traktens äldre mänskliga historia och jag rapporterade i somras från den märkliga historien kring Estrid och utgrävningarna av den kristna gravplatsen mitt emot parkeringen.

Jag skrev om utgrävningen förra sommaren.


Man trodde att det var alldeles färdigt då, trots att jorden runt i kring är så svart att vart hän man än sätter spaden får man upp det förflutna.
Tydligen har pengar ändå avsatts. För när jag stod där i väntan här om dagen parkerade hastigt en bil, två bilar, tre bilar, bredvid mig och ut vällde folk i gummistövlar, vindjackor, långt hår, bylsiga byxor och med kameror - arkeologer. Ena bilen förstärkte ; Stockholm läns museum.

Nu är det dag igen, för sommaren. Den lilla högen med ris och sten bredvid och ytan med asfalt. Till sommaren skalas ytskiktet av och det är bara att hoppas på att man hittar det intressanta man är ute efter, en Jarlabanke, en kyrka, en bosättning eller ännu fler gravar. Bara nu tjälen går ut marken,

Inga kommentarer: