söndag 16 november 2008

Soppa med udonnudlar och fisk



Efter all mexitexifetsmällsmat i helgen avslutade vi med en soppa som vi kokade vid bordet i vår sukiyakigryta. Fiskfond, fisksås salladskål, fiskfilé, krossade korianderfrö, torkade vitlöksflarn och udonnudlar allt i ett. Jag som är GI:are för tillfället hade stekt fläsk vid sidan om och mötet i asiatisk mat mellan köttet och fisken är lika tilltalande som mötet i ursvensk-skandinavisk- karelsk mattradition med strömmingen och tuppen, torsken och och fläsket (en rest finns kvar i lutfisktraditionen med bacon till).
När barnen fått sitt lena mjuka välsmakande hällde vi själva i en skvätt Srirachas heta chillisås. Njutning!

Haverrot i blötsnö



Mina haverrötter har inte bråttom upp. Jag har tänkt mig dessa enormt välsmakande, kokta med en hollandaise så småningom innan tjälen tar tag i dem och skulle så vara kan de stå till i vår.
De är de enda som står kvar nu i kökslandet jämte en hel rad palsternacka. Jo, den envisa Linnèanska temyntan håller stånd mot kyla och snö. Den är så välsmakande också frostnupen att jag låter den stå. Skulle väl kanske tagit in den och torkat, men om vintern dricker jag mysteer från butik....eller mest kaffe förresten.
Djädra snö - omänskligt klimat det här. Varför kan inte klimatförändringen gå lite snabbare?

Rena korgar i min ICA butik



Affärens hygien visar sig redan i kundkorgen och som är det första man möter innanför dörren. Är kundkorgen skitig kan man ana att det är lika skitigt under naglarna på den som hanterar färskvaror.
Jag skrev om de skitiga kundkorgarna i kvantumbutiken i Sollentuna den 16e augusti.
Kort därefter, och det glömde jag återkomma till, var kundkorgarna högtryckstvättade, rena och sköna att plocka varor i.
Nu återstår en hel del övrigt att önska innan jag ska bli stamkund där och av sådan karaktär att det omöjeligen går att rätta till.
Den personliga servicen är bantad och bantas ytterligare till förmån för någon slags automathandel där butiken ställer upp med så litet som möjligt och kunden ska klara det mesta själv. Den lilla kontakt som personalen följdaktligen får ha med kunden tycks göra den ovan med möten och lida brist på social kompetens. Snäsiga svar, ointresserat bemötande och gäspningar bakom disk. Men rena kundkorgar från och med nu.