onsdag 30 december 2009

Röd grönkålssoppa med ägghalva och prinskorv


Tradtionen hänger i sedan barnsben - i mellandagarna var det alltid grönkålssoppa med ägghalvor och det där tog jag med mig till mitt. Enda skillnaden är att nu har jag egenodlad grönkål som inte är grön utan rödstjälkig och tydligen rysk och en svensk kulturväxt.
Följdaktligen var jag och plockade hem den frostiga röda grönkålen häromdagen och i veckan var det dags för soppa.
Ett par finhackade gula lökar svettades i smör. Lite av skinkbuljongen kokade medstjärnanis, lagerblad och hel fänkål för att ta smak. Den tidigare lättkokta grönkålen hackade vi och hällde i grytan, spädde med silat spad och lät koka ganska länge tills helt mjuk. Under tiden några hårdkokande ägg och så prinskorvarna som fick lättsteka i smör. Smöret fick göra tjänst i soppan först som sist, rejält med kallt smör blankade soppan.
Lite lustig färg blir det med den här rödstjälkiga, men smaken är djupare och "grövre".

2 kommentarer:

örjan sa...

Halländsk långkål a la Sollentuna?

Anonym sa...

Ja- så måste det förstås vara- grönkål i mellandagarna. min odlingstid är sedan länge förbi men jag säger som "Ulven", jag minns hur det kändes" att gå ut i landet och puffa bort den vita lätta julsnön från den stela kålen. Jag minns hur det kändes att låta de nvärpta äggen glida ner i ättiksvattnet. Jag minns hur det kändes då gulan sprack i gommen och grönkålen kom till liksom klorofyll.
faster