tisdag 8 maj 2007

Änglar av glas går lätt i kras!


KRASCH, BOOM, BANG

Man ska inte skriva sådant här. Då verkar det predestinerat att gå åt helvete.
Min mortel sprack idag för några simpla jordnötters skull.
Alma sa: "Nu blir nog pappa arg!"
Det var när Rodjana mortlade ihop till nudelsoppan med stekt lever och broskben just innan jag kom hem från ett jobb. Det var då det ska "krack".
Jag vet inte om Thord Karlssonkeramiker på Gotland läser det här, i så fall: Leverera! Jag vill ha en likadan... men lite större. Same, same but different!

Kwaytiao moo, sockrad med socker, syrad med ättika, stärkt med rostad torr mortlad chilli, sältad med nam pla fisksås - fräckt stekt kalvlever i skivor, kokta broskben, något syrade - det räcker. Kolla även här för nudelsoppa eller här från Thailand eller Laos i december..

3 kommentarer:

Tony sa...

Hej. Vi köpte våran mortel på China Market på Flemminggatan i Stockholm för 9 år sedan, den är större än den på bilden och håller ännu trots dagligt ”klongketiklongketiklongeti…” . Trevlig blogg. Älskar både att laga och äta mat från världens alla hörn.

Lagers tabberas sa...

Tack Tony, jag vet - vi har en sådan mortel också, köpt i Thailand. Den klarar vi oss inte utan trots att många rätter som finfördelats i mortel idag går "nästan" lika bra att mixa med stavmixern. Nam prig blir bättre medan annat verkligen behöver den långsamma processen för att smakerna ska utsöndras. Lök får ju ofta en svaveldoft och smak om den körs för snabbt då tydligen svavel utsöndras när molekylerna piskas runt för häftigt.
Jag har haft så stor användning av Thords mortel som också har stöt av keramik och är därför ovärderlig när det gället att finfördela hårdare kryddor, mosa vitlök och krossa bladörter som basilika och estragon.
Men visst Tony, jag hör ju att Du har en god mortelhustru och en bra mortel eller är det till och med så att Du klongketiklongkar själv ;-)

Tony sa...

Jag är nog mer klonketi klonketi, hustrun får stå för mortlandet. Glömde föresten bort att det var den andra morteln på 9 år den första gick botten ur. ;-)