onsdag 7 april 2021

Svensk morot i Somtam


Jag har skrivit massor om somtam  här på Tabberaset.

Igår prövade jag att göra en sötsaltig somtam på söta gotländska morötter som fått ligga till sig under vintern och samla smak. Det blev en alldeles utmärkt förrätt till hemlagad pytt i panna på överblivor som köttbullar, falukorv, lammstek, savoykål, potatis och lök. Serverat med rå äggula och HP sås.

Tillbaka till somtammen (heter det så i bestämd form? förmodligen inte, men ni förstår vad jag menar) på gotländska morötter. Eftersom det bara var som en liten aptitretare så räckte det med två halvstora morötter som jag rev i så långa rivremsor som möjligt. I thaimorteln lade jag ner två större vitlöksklyftor, en torkad rostad chili, en tsk palmsocker,  en tomat utan kärnor, en msk limejuice och så mortlade jag med trästöten tills det i det närmaste blev en smet eller puré. Matade på med en msk fisksås och tio torkade räkor. (finns frysta i aseinaffären) Mortlade vidare och började lägga i morotsrivet efter vart. Meningen är att man ska slå sönder fibrerna i morötterna så att de nästan emulgerar med allt det övriga. Serveras.

Inga kommentarer: