söndag 18 augusti 2013

Rakt igenom sensationellt bra


En av konstens mest kända bilder är Botticellis "Venus födelse". Hon skapades, denna kärlekens gudinna, ur havets skum och förs sedan till land i en snäcka. Kärt motiv för flera efterföljare, bland annat Milles som gjorde en skiss till skulptur som står på Millesgården. Den skulle i fullformat placerats utanför Svenska Akademien (1914 kanske?).

Marulk helt enkelt och alldeles fantastiskt

Igår fick jag nöjet att sitta med Richard Hallén och äta höstmenyn på Restaurant Frantzén. Vi har väl ätit tillsammans, jag vet inte hur många gånger, flertalet på Frantzén, men också både en, två och trestjärnigt.

Nu ska jag inte göra mig till talesman, men slutsatsen blev ändå att middagen igår kanske var den bästa vi någonsin ätit. Det finns liksom inga dippar alls längre.

Botticellies Venus

Åter så till Venus mussla, Pilgrimsmusslan som eldas på kolet monteras med äggkräm och serveras i nu tre serveringar.  Den vi fick igår var färgad av Venus kärlek.

De fem sex senaste middagarna har alltid Richard sagt inledningesvis när musslan serveras att om det finns pilgrimsmussla när han är ute på andra ställen så tar han den. En favorit med andra ord...och varje gång vi får musslan serverad på Frantzén njuter han en stund och säger "Av alla musslor jag ätit, är nog den här den allra bästa". Så ock igår.

Canapeer, fr höger: 1) Macaroon med vispad anklever och rödbeta, 2) Inspiration från en vichyssoise 3) Härstartar 4) griskind och späck
(Den som inte vet vem Richard är så kan jag berätta att han ägnat stora delar av sitt liv åt vin, munskänkarna och åt Guide Michelin. Han var länge knuten till Michelin i Sverige och även om han inte inrymmer det själv så spelar han en större roll än man tror för fördelningen av Michelinstjärnor i Norden som en senior advisor)

-----------------------------
Det jag skriver om Restaurant Frantzén, The Flying Elk, Puben eller cocktailbaren fortsättningsvis kan vara starkt färgat av det enkla faktum att jag jobbar där sedan en mindre tid tillbaka. Jag har därför slutat med mina journalistiska uppdrag (dock ej konsten att skriva böcker).

Sedan en vecka är jag koordinator på företaget och Björn Frantzéns närmaste man (som hans PA).


1 kommentar:

14_PLAN_14 sa...

Göran! Va roligt. Jättegrattis från hjärtat.. eller om njurarna är godare? Eller levern?

Det verkar på det du skriver som om du verkligen har hamnat precis där du ska vara. Även om du passar på många ställen. Men, just det här känns så RÄTT. '

Glädje, glädje. Vad gäller åldrande, kanske du nu börjar känna att det blir bättre och bättre?

Bosse