måndag 14 september 2009

Rödbrokig svensk - genetiskt 1700 tal



Nu börjar jag skörda ur mitt 1700 tal.
I helgen tog jag upp fem olika slags potatis efter utsäde från SLU.
Resultatet ömsom si och ömsom så.
Bäst var Ahlströmers "Jämtlands röd", stora jämna potatisar i rubinröd färg. Sämst gav Rau∂ar från Island - maskätet och rötangripet.
Nu har jag utsädet till nästa år och då ska jag kunna unna mig smaken (Snacka om nördiga och besatta projekt)
Av den vackra "Rödbrokig svensk" (bilden) kokade jag mig en (1) potatis igår till surströmmingen och delade med de övriga vuxna vid bordet - sicken potatis det var! den räckte till alla!

1 kommentar:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Jämtlands röda potatis är riktigt god. Har tur att få smaka en sån ibland.
Nästan i stil med Blåmandeln pappa odlade när jag var barn.
Äter inte så ofta potatis numer, men när jag gör det ska det vara riktigt goda sorter.
Tack för länken!
Ha det bra./ Birgitta