torsdag 10 september 2009

Godmorgon med drömsill



Jag har en god vän i närskapet som kommer från Varberg, men det rår han inte för.
Som bevarare och nostalgiker kan han se tillbaka på den tid där konservfabrikerna och salterierna låg så tätt att de bildade ett radband från Varberg till Lysekil och Skärhamn.
Häromdagen kom denne bildade varbergsbo i försingringen med ett euforiskt leende på läpparna och sa att det fanns drömsill på Willys.
Drömsillen är komponerad av min gode vän Rikard Nilsson, men det visste inte min vän varbergsbon om då. Jag smakade Fiskeexportens olika nya Nilssonska inläggningar på en matmässa för något år sedan, de smakade bra då och gjorde det hemmavid i natt när jag lade drömsill på knäckebröd och inmundigade som nattmacka mellan raderna till en besvärlig text.

3 kommentarer:

Anna Billing sa...

Hej hej, drömsill ska genast provas! Kanske ger mig den Varbergs-dos jag saknat ;-)

Rikard Nilsson sa...

Anna!

Det finns ett antal sillar du skall prova från Fiskexporten! Ni borde ha dem i affären.
Plus att det kommer fler nya goa grejer!

Anna B sa...

Tack Rikard, ska kolla vilka vi har!