onsdag 13 juni 2007

Namnförvirring

Farsan och Morsan

"Lilla gubben ska heta Lyon Alexander"...sa vi tidigt.
Sedan ville vi ha in Linnaeus också. Då tog vi bort Alexander för det är så vanligt - ligger högst på topplistan bland hans generationskamrater pojkar födda 2006-2007. Det skulle få bli "Lyon Linnaeus".
Samtidigt som vi bestämt oss kom pappren från skattemyndigheten om namn.
Då pratar jag med brorsans ex som pratat med mina gamla föräldrar och frågat dem vad min lille pôjk skulle heta:
"Erik August", var farsgubbens resoluta svar.
Var han fått det ifrån har jag ingen aning.
I förrgår

Nu har vi smakat på kombinationerna och eftersom jag själv är begåvad med tre genomsvensktrevliga gossebarnsnamn a lá 50 tal så är det inte fel att ge även min lilla gosse tre namn: "August Linnaeus Lyon."
Så är det och så får det bli!

2 kommentarer:

Kajsakarin sa...

Vad roligt! Min Theodor heter också August. Theodor August Oscar. (Farfars farfar hette Johan August och morfars far Oscar Linus) Theo hette den portugisiske kocken på en sylta min sambo jobbat på som bartender...

Lagers tabberas sa...

Kajsakarin - visst är det kul med namn tillbaka som framkallas på nytt.
August är min farsas morfar. Rodjana bär hans förlovningsring från 1889 som sin vigselring. Då blir det lite viktigt.