onsdag 13 juni 2007

Lime - manao

Okey - då gör jag ett nytt försök att visa step-by-step hur man enklast "filéar" en lime för att få ur den mest av saft.
När jag träffade Rodjana första gångerna så var det över "nam manao" (soda, sockerlag, och en ansenlig mängd limejuice). Jag slogs redan då över effektiviteten med vilken juicen utvanns ur limen och tänkte på hur vi hemma masserar och pressar och halverar och spretar och petar med fingrar för att liksom dra ur frukten saften.,
Så är det så enkelt - som att helt enkelt dela limefrukten så att hinnorna spräcks upp och ger ett friflöde.
Så här gör vi:
1.Dela limen längs med 1/2 cm vid sidan om fnas och fäste.

2. Högerdelen är helt utan hinnor och kan delas i två delar.

3. Dela i nästa steg den stora limebiten vid sidan om mittlinjen med alla fästen för klyfthinnorna.

4. Så fortsätter vi klyfta efter klyfta...

5. ...tills bara mittsträngen ligger kvar (innehåller också en hel del limejuice).

6. Pressa sedan ur juicen ur de hinneberfriade klyftorna. De blir så gott som torra på insidan och bra limefrukter kan ge en deciliter, mindre bra en halv.

3 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Jag gick en gång i matlagningskurs i Bangkock och slogs av många av de små handgrepp i matlagningen som gav så bra resultat. Det här var ytterligare ett. Tackar!

Lagers tabberas sa...

Kinna - j inte bara små handgrepp. Jag kommer ihåg första gången jag kom till en asiatisk marknad och såg en kvinna stycka en höna. En supervass stor kniv och så ritsch, ritsch, ratsch och allt kött for av benen och ner på bänken framför henne. Så tog hon nästa höna och jag försökte kolla noga, men jag såg aldrig riktigt hur hon gjorde.

Anonym sa...

Jasså var det så man gjorde...tackar!