torsdag 15 april 2010

Hjo den 14 april 2010

En synnerligen närproducerad lunch, vätternröding - absolut en höjdare, speciellt som den intogs på Restaurang Bryggan och med utsikt över hamnen och den blå Vättern

Det är Grönköpings landskap och det är faktiskt så att hjärtat slår lugnare så fort man kommer innanför stadsgränsen, En liten stad med rötter i medeltiden, men det som syns är 1700 tal och mäktiga 1800 tals hus, de flesta i trä, snickrade och så ett och annat insmuget upphetsande funkishus.

Ciceron under en lysande kringvandring i Hjo var stadsarkitekten PG Ylander och efter att ha synat fantastiskt vackra och sparade brandväggar i stan gick turen ner mot den vackra hamnen.

Här på Park, byggt under 50-talet som Medborgarhus, pratade jag igår kväll i en serie som handlar om 50-talet. Det var alltså då det havererade, den svenska kosthushållningen...fullständigt. Då tändes tanken på stora proteinfabriker, stordrift för vår mat, degenereringen av våra råvaror, omoget nötkött, köttansamlade grisar och sprängfyllda kycklingar. Frysarna som blev var mans och kvinnas ägodel fylldes av färdigskurna grönsaker, slantade morötter och av fiskblock - då började ungarna tro på att fisk var något fryst och fyrkantigt - för att ersätta förlorad smak satte man till smakförhöjare - det var nödvändigt för maten började smaka Ingenting och Aromat blev en storsäljare när den introducerades 1964.

Ja, ja - så är det, men ljusning och hopp finns - istället för blommor efter helkvällsföreläsningen fick jag en påse lokalt producerad ost från Almnäs bruk. Det lustiga är att jag i förrgår, på Bondens Matbod, smakade en skiva från denna utmärkta producent - inte lagrad men med en kvardröjande nötig, saltig, frisk smak. Ser fram emot att smaka någon gång i natt. I kväll är det nämligen årsmöte för föreningen Låt Måltiden Blomma och jag ska visst prata en del där också - Gubbhyllan Skansen.

söndag 11 april 2010

Buddhist Vihara i Jakobsberg

Vi trivs på Viharan - det är anledningen till att vi åker till Jakobsberg för man kan ju annars undra varför vi söker oss till ett Sri Lankesiskt tempel och inte ett Thaitempel.

Vi avdelar tid. Det gjorde vi idag och det kändes att det var länge sedan. Vi åkte hela familjen till Stockholm Buddhist Vihara i Jakobsberg - tempelvillan på Sångvägen 9, en retreat, en oas för samtal, närvaro, meditation, ceremoni och faktiskt också mat. När munkarna ätit sin (dagens enda) måltid före klockan 11 bjuds deltagare i den föregående ceremonien och andra gäster vid Viharan till bords.

Almas gåva till munkarna

Jag har haft nöjet att träffa Bhante Ven. Kirindigalle Siri Dhammaratana Nayaka Maha Thera i över åtta år nu, tyvärr alldeles för sällan och jag förstår så vid vart tillfälle vi beslutar oss för en tur till templet.

Vid dagens andra ceremoni var det lyckönskningar och Lovisa fick sitt band runt handleden.

August har redan bestämt sig - "när jag blir stor ska jag bli munk"

Det handlar ju egentligen bara om att bestämma sig, gå vidare, försöka, göra det bästa - det är ju inte för någon annans skull.
Den här söndagen fick vi träffa även en ny munk vid Viharan burmesiske Bhante Sobhana som har decenniers tempelerfarenhet bland annat från Indien och från Bhante Dhammaratanas hemstad och "hemtempel", det så kallade "Tandtemplet" i Kandy på Sri Lanka - ett tempel som jag besökte under en resa redan 1970 (eller om det var 1969?).

August fick servera honung över Bhante Sobhanas jordgubbar med Yogurt.

Anledningen att åka till templet var Almas födelsedag nyligen, som vi tyckte vi ville fira annorlunda på templet genom en ceremoni och så fick det bli.

På templet bor den här veckan också en bekantskap för egen retreat, norrlänning från Luleå och erfaren inom Dhamma och meditation efter bland annat ha varit tjänsteman på Sri Lanka tidigare och under svenska stödprojekt. Det är speciellt när egna landsmän dyker upp på templet.

Fisk i röt chillistark curry
Mat lagas av många olika besökare, företrädelsevis Sri Lankeser, vilket gör det till en fantastisk smakdag att dela maten med alla andra.

Efter en kort ceremoni åt munkarna och sedan var det vår tur - det är ALLTID ohyggligt god mat, alla vill laga det bästa för templet. Nästan ännu starkare än det thailändska köket,fisk och vegetariskt, dal, sag, alu gobi, ris med vilket uttyds splitted peas, spenat, potatis, sås och ris.

August trivs alldeles förträffligt i lugne Bhante Dhammaratanas sällskap.

lördag 10 april 2010

Mästerverk på Råkultur



I veckan blev det av som vi tänkt så länge - Lunch på Råkultur. Värt varenda spänn, varenda ansträngning, parkering i stan, biltullar, tidspress, allt - det blev en Råkick!
Både jag och Rodjana imponerades stort av både smak, urval, uppläggningar, idéer. Framförallt fräschören. Delar var något av de mest prisvärda vi kan tänka oss just nu.

Vi började med "Langostines råkultur bakad i misosenap" rysligt läcker med stor sötma och bråddjup.
Det här följdes av Nigiri med sockersaltad torsk och pilgrimsmussla.

Nu var vi så inne i ätandet och smakerna som började studsa att vi tog en stor sushi och en Sashimi Råkultur i urval - så bra att vi tog in ytterligare en Sashimi. makrillen med sälta, det lilla röka stinget och så vitfiskar med sin knappast insmickrande tuffhet i både smak och densitet. Senast jag åt så här bra var på en japansk hotellkrog i Amsterdam som gäst hos japanska sojagurus.

Ostron signerade Kittidej Jindanet

Nu ska jag ha ett allvarligt snack med Kittidej Jindanet, vår thailändske kockvän som alla hänvisar till på Råkultur, både Sayan Isaksson och Frida Ronge, och tala om för honom att det kanske är dags att träda fram och visa kunskapen mer offentligt och under egen signatur. Sist vi träffades åt vi ostron "Extra allt" med smakskugga i Thailand. Nu har han förannonserat att komma till Stockholm i maj.

Bondens matbod - längtans mat



Men de klampar in på mitt område - hemlagad blodpudding, korvkaka, paltbröd, isterband, ostar med smak, överbakat sidfläsk, fet naturproducerad yogurt, ren sylt, inläggningar, You name it!

Så öppnar de butik i Sollentuna Centrum - Sveriges skrytigaste! Och det är Klart att jag är lycklig över det.

Det skulle bli en riktig saluhall var det tänkt - men det blev med den som kärringen som skulle spotta över kyrkan, det hamnade på hakan.

En fiskaffär som jag testat en del, men inte tillräckligt för att att skriva om den seriöst, en seg hummer, upprepade gånger som jag fått undermåliga ostron (bland annat frostskadade).

En köttaffär, som säljer välhängt men ändå en smula omoget kött från Skottland.

En juicebar

En choklad och lösa-nötter butik med chokladfontän.

Det finns anledning att återkomma till den här konstellationen i centrum. Jag tror jag har fog för att säga att förändringarna kommer ganska så snart. Dock inte så att matboden försvinner - den känns helgjuten på plats.

tisdag 6 april 2010

Arlanda och tårta



Vi hade sett framför oss en skön eftermiddag på SATS Arlanda och i deras bubbelpool - men där var det en herr och en damavdelning så vi fick dela upp oss. August var livrädd när det började bubbla och inne hos damernas där födelsedagsbarnet var med mamma och syster fanns det inga bubblor alls, poolen gick inte igång - västgötaklimax med andra ord.

Det blev en halvdan spagetti och lasagne på ett italienska snabbmatställe som middag, sedan åkte vi hem - och det var en okey eftermiddag trots allt, vi var ju tillsammans.

Hemma blev det i alla fall hallonmoussetårta med åtta ljus.

måndag 5 april 2010

Hipp Hipp Hurra, Alma fyller 8 år


Vad säger man - att man själv inte längre blir en dag äldre, men ungarna växer ifrån en. Idag firar vi Alma som fyller åtta.
I ögonblick påminner mig Rodjana om hur det var den där dagen för åtta år sedan. Vi hade en gammal skitbil (som alltid) och värkarna hade tilltagit och det gick snabbt. Ute var det precis som idag snöstorm (alltså vädret idag är typiskt aprilväder) och liksom alltid i dåligt väder mummlade jag mantrat när jag satte i bilnycklarna: "Hoppas den startar bara". Och det gjorde den den där morgonen den 5 april och när klockan slog två kom Alma, alldeles delfinfärgad och skrikande ur sin plågade moders kropp.
Älskade ungen går redan i tvåan och nu åker vi till Arlanda och slänger oss på SPA för att fira.

Eric Saade och Alma - jag lovade att publicera den här bilden

söndag 4 april 2010

I väntan på godare - det handlar om sparris


I väntan på "di svenske" fick jag italienska häromdagen, hyfsat bra, men inte mer, bättre än vinterns glåmiga som handeln mot alla odds tydligen lyckas lura på folk trots att de är småruttna där gummisnodden klämt åt. Annars brukar vi välja de thailändska. Och där kan man verkligen tala om "tunn som en sparris", men de är bra och har spänst och duger i sallader och snabba grytor (skriver snabba grytor om det som i folkmun heter "wok" - i thailändskt urkök något tämmeligen okänt matlagningsbegrepp, wok är nämligen en kinesisk matlagningsmetod).

Nu längtar vi till den gotländska gröna primören, men först har jag ängssyran från landet och den första späda rabarbern som redan är "knölig". I dikesrenen mot söder vid sidan av köksträdgården är nässlorna redan lillaskiftande så snart är det dags.