söndag 27 mars 2022

Hetta i frukostäggen

 


Det var faktiskt August som sa, när han letade i hyllorna hemma; "Jag vill ha Nam Prig Narog med fisksås och löskokta ägg".

Men "naroggen" som vi trodde hade hemma står i hyllan på landet och retas, 33.3 mil härifrån.

Fisksåsen var ändå slut så det fick bli en vända igår till thaiaffären. När jag langade fram burken med "naroggen" (fritt översatt, "chili från helvetet") frågade expediten: "Äter du det här själv?" 

-Hmm jaaa!

"Det är jättestarkt, pet mak"

-Jag vet, arroy mak!

Så började hon ungefär nam laj laj (översatt "jag dreglar") och prata om nam prig narog med hastigt wokade grönsaker, ägg, soja, fisksås, oj oj oj!

-Jag vet, arroy mak mak.

I morse, ett par tre och en halvminutersägg var. Gröpte ur, skvimpade över fisksås och lite soja och toppade rejält med nam prig narog. Så himla gott, som ett uppvaknande, en mild örfil i sommartid.

Facts: Mald gourami, chili 30%, fisksås, tamarind, soja, palmsocker, citron


Inga kommentarer: