måndag 13 december 2021

Så ska Lucia firas, med sockrade lussebröd fyllda med vanilj och saftiga till tusen.


Hon är en jäkel på saffransdegar, min K (och inte bara det!!!!)

Igår kokade vi mjuk chokladkola och lakritsfudge men huvudnumret var saffransbröden som fylldes med vaniljkräm och efter bakningen penslades med smör och doppades i strösocker - himmelskt goda.

Från förrförra årets bak, bara för att visa hur en saffransdeg ska se ut

I morse hämtade jag L från NY-flyget och kunde bjuda henne på just en sådan bulle och nykokt kaffe ur termos för det blir ju så när man inte varit i Sverige på över ett halvår att det finns en längtan efter "nationalspecifika" smaker.  Sååå nice att träffas igen. 

Nu stannar hon fyra dagar - åker tillbaka till NY för ett jobb på tre dagar och flyger tillbaka hit igen så att hon är hemma i jul och sedan nästan en månad framöver. 

Annan längtan som hon annonserat är Janssons, julskinka med senap, köttbullar som vi gör dem här hemma (långsteker löken i 40 minuter och mixar den som en kräm innan den rörs ner i köttfärsen som fått i sig ströbröd som fått svälla i en blandning av grädde och reducerad grönkålsbuljong) bland mycket annat.

Men de där bullarna vi åt i morse, "herre min je", dundrar av maxat med saffran, saftiga och så sötman. K - snart anmäler jag dig till Hela Sverige Bakar!

1 kommentar:

Kristina goes to England sa...

Tack älskade för dina lovord men du ger f-n i att anmäla mig till "Hela Sverige bakar"!!!! Då ska du få se på andra bullar! ; )