söndag 11 maj 2014

Nån tänkte, men tänkte fel. Tröstar mig med gryta på Remoten

Gryta på Remoten ARN, lite halväten sådär.
 Hörrni, bakom kulisserna utspelar sig en hel del. Du funderar på att ta taxibil hem som sista bit på resan. Taxibilarna står uppställda på en jättelik parkering medan du tänker och väntar på väskan på Arlanda.

Det finns plats för flera hundra bilar samtidigt på det som kallas för "Remoten". Här gäller alldeles speciella regler som ingen resande vet om. För att Svedavia ska kunna maximera antalet starter och landningar av flyg så måste alla miljöpåverkande utsläpp minimeras. Det gäller det samlade utsläppet på och runt Arlanda och inkluderar trafik i allmänhet och taxibilar i synnerhet.

Därför finns det en "miljöstrategi" bakom taxihämtning av folk från de olika terminalerna. Den är BARA inriktad på utsläppen inom Arlanda flygplatsområde och förefaller därför märklig ur miljöhänseende för regionen i stort.

Varje biltyp utrustas med ett visst antal poäng. Rena biogasbilar (som också går på bensin, men inte får hämta på Arlanda om antalet bensinmil överskrids under ett kvartal) har maxpoäng. Poäng ges också till alla bilar som lämnar kunder på Arlanda. En miljöbil som Toyota Prius+  Hybrid som mest går på elektricitet inom Arlandaområdet har knappast några poäng alls och får ta in miljöpoäng genom att vänta och då erhålla en poäng per väntad minut. För att komma ikapp en gasMerca kan väntan bli flera timmar.

Oftast lämnar sådana bilar området, åker tillbaka till stan eller norrförort tomma. Utsläppen blir naturligtvis då högre än om dessa bilar lastats med folk då utsläppen torde räknas som på flyget, dvs per medföljande passagerare.

Någon har alltså tänkt, men tänkt fel eller snarare tänkt rent åt helvete fel.

(Sedan kommer jag att återkomma till hur utslussningen sker till de olika terminalerna och varför vissa taxiföretag går före andra och hur urvalet sker i skymundan och av parkeringsbolaget som sköter ruljansen)

Att köra in på Remoten är som att köra in i Mellanöstern. Alla håller väl inte sams precis, men alla är vi av samma skrot och korn. Här står grupper med chaffisar och tittar på TV-skärmar med poängtilldelning, turordning och ankommande flyg. Bredvid ligger folk på bönemattor, några står framför dem i meditativ ställning, längre bort ligger muggen med massor av herrtoaletter och en (1) damtoa samt tvättinrättning före bönen.

Bakom hittar vi "Bagdad Café". Den kallas så. Lunchstället med tre - fyra återkommande rätter dagligen. Deras gryta är enormt bra.
Lite längre ner i området ligger "Lilla Bagdad Café" en schysst mackeria med djäkligt bra kaffe. Brödet kommer från Balders i Sollentuna och fylls med ägg, med turkisk salami, med fetaost, med cervelat och torkade tomater, sallad, gurka och i en variation som är oändlig. Inte sällan körs mackorna i smörgåsgrillen. Här finns också baklava från Edsbergs persiska baklavabageri och här hämtar Taxi Stockholm Aftonbladet som ska ligga i bilarna till chaffis och kunder. (en källa till irritation när friåkare, 020, Kurir och andra snyter tidningarna som är öronmärkta för TS).


1 kommentar:

Anonym sa...

Rafflande läsning Göran! Akta dig så att du inte åker på en snyting!
/Susan