onsdag 20 juli 2011

Grillat med Nyströms i köksträdgården

Lovisa och Alma med de goda grillchampinjonerna hos Reisi, Martin, Michelle och Rickard.

Det har blivit att vi drar oss till köksträdgården om kvällningen och har med oss lite av vrt, en grisnacke, olika lammkorvar, champinjoner. Så förutsättningslös äter vi tillsammans och ungarna tar pauser och springer runt.

Ser hur befriande det är med trädgård och att närvara i den.



Champinjonernas stora hattar fyller ungarna med smältost med renkött eller vitlök och så lindar de in hattarna i bacon. Ett foliuepaket bevarar alla safter på ett ställe poch så ska de ha en ordentlig dusör på grillen. Det är en verklig väldoft att veckla ut paketeten, allrahelst om de kompletterats med örter som fått koka in, timjan, estragon, mynta, temynta, libbsticka, salvia.

Grisnacken är finsk och full med fett, så mycket att det smälter och antänder glödbädden. Fettet blir bubbligt brynt och får därmed extra smak.



Det är en sann glädje att grilla ihop och vi är kvar ända till skymningen då våra trädgårdar blir som vackrast. Tror aldrig förr jag haft så många blommor instuckna lite här och var.

OCH DE VACKRA HALLONEN
Jag hade en dröm en gång att slå mig ner med stor areal på Gotland och odla hallon. Om jag ser på kvaliteten och den svindlande smaken jag får fram i liten skala i köksträdgården så är jag fortfarande övertygad om att det skulle blivit en stor framgång. Hallon är extremt gott när de fått mogna på gren tills alldeles mörka och bara faller ner i handen vid plockning.

Inga kommentarer: