fredag 8 juli 2011

Den svenska bilden av sommaren

En björk och en åker med raps, blå himmel med några molntussar, en faluröd lada i fjärran. En hinna mellan verklighet och verklighet, en värld in i en annan. Uttrycker jag mig underligt? Ja, men ungarna hemma har bett mig skriva en låååång spökis. "Skriv så overkligt som du kan". Nä, för verkligheten är tillräcklig. Är redan mer än alvvägs eller kanske ännu lite längre, "Björnresan" för upp till 13. Handlar om det där verkliga och verkligt overkliga. Sådär lite skrivlätt. Spännande att se hur det slutar för just slutet vet inte ens jag än. Under en tid skrev jag natten innan och läste på kvällen efter, högläsning i soffan. Det kändes bra, fick omedelbar kritik. Nu har vi haft en liten paus, men i sommar ska vi vara igång igen så att det hela blir färdigt.

Inga kommentarer: