lördag 2 oktober 2010

Sura ostron förstör en kväll

Jag har brukat hylla fiskdisken på Konsum. Jag förmodar dagens leverans av sura flatostron från Irland var ett olycksfall i arbetet!

Vi var på jakt efter ostron både igår och idag och hittade dem som flatostron på Konsum, eller Coop, som de numer envisas att kalla sig. En indoor entreprenör.

Men visst är det förtvivlat tråkigt. Men mest förtvivlar jag mig själv för jag såg redan i ostronbingen i kylen att några gapade öppna och ovilliga att stänga sig. Jag borde naturligtvis ha backat och sagt morsning. Men tänkte väl att kanske de övriga är fräscha och så sa jag "får vi 20 av dessa".

Efter alla konstens regler lades de i dubbelback med is. Det var ett döfött projekt. När jag öppnade det första spred sig genast en doft av surströmming och lika med det andra och tredje och så fortsate det. Ur moluskerna bubblade det - moluskdöd. Det blev sopnedkastet omedelbart med hela raddan ostron.

Räddningen blev trattisar, plockade på en och en halv timme i vår trattisskog i eftermiddags. Riktiga nummer nio spagetti - den grova som påminner väldigt om feta thailändska - och till gräddkokta trattisar.

1 kommentar:

Christina Linnea Örtendahl sa...

Slutet gott allting gott, utom sura ostron.