lördag 20 februari 2010

Ännu mera falska betelblad





Ibland blir man småbesatt av en smak, en textur, en doft - vi blev det i veckan och åkte iväg och köpte direktinflugna chaplublad - det kändes nästan som att de var "morgonplockade" - daggdropparna, inbillade vi oss, fanns kvar - var förmodligen besprutningsmedel vilket understryker det faktum hur nödvändigt, för att inte säga livsavgörande, det är att alltid skölja alla influgna importerade thaiörter, frukter, blad och växter ohyggligt noga - använd förnuftet och näsan som vanligt.!! Det gäller också de torkade räkorna som i förekommande fall fått torka ute i solen, (de blir på så sätt som laddade batterier av ohöljd solsmak), skölj dem hastigt i lite varmt vatten och gnugga dem lite kvickt med fingrarna.
Efter tvaningsproceduren kunde vi lägga upp hela vårt mieng kam - fat med ingredienser och sedan var det bara att hugga in och göra små delikata, heta, aromatiska paket att tugga i sig.

4 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Hej Göran ! Jag vet inte om jag har kommit till rätt person men jag antar det i varje fall då jag läser att du är Författare, journalist och mathistoriker, alltså då måste du vara den Göran Lager jag söker efter.
Järnspisar & Hackekorv och tabberas är den bästa kokboken jag någonsin hittills hållit i min hand, en kär ägodel, det skall du ha ett stort tack för. Så till min egentliga anledning till att jag kontaktar dig. Själv är jag en Finlandsvensk Kock, köksmästare och gastronom jobbande i Norge, med andra ord alla odds emot mig... men jag håller själv på att sammanställa en kokbok och skulle vara mer en evigt tacksam om du kunde ge några goda råd man bör tänka på vid en eventuell utgivning av en kokbok, och dessutom , har en Finländare någon chans att kunna få ett Svenskt Förlag att utge en kokbok. Kokboken handlar i mångt och mycket om det närodlade, det traditionella, genuina och hederligt handgjorda, och husmanskosten, den mat vi håller på att glömma bort, lite likt det du redan belyst i din fantastiska kokbok, Vad anser du ? Jag vet att i Sverige utges det mer en 1 kokbok om dagen, medan det i Finland kanske utges 10-20 st i året, därför söker jag nu också utanför Finlands gränser, eller är det dumt ? Med vänliga blogghälsningar från en annan bloggande kock: Christian Tikkanen

Christian Tikkanen sa...

Så har jag också tagit mig friheten att länka dig på min blogg om det är tillåtet, i annat fall meddela mig så åtgärdar jag saken.

Lagers tabberas sa...

Christian - tack för Dina vänliga ord om min kokbok, det är nästan så att man blir lite rörd.
Kul att Du jobbat i Norge, var? Jag är ofta i Norge för en matorganisations räkning och har bott där, under studietiden, i fem år.
Men visst är det utrymme för en kokbok från Finland i Sverige - Du ska veta att av alla de 365 kokböcker som i snitt ges ut per år här är det bara några få som ger uppmärksamhet om ens blir synliga. Jag tror säkert att det skulle finnas intresse med just det närmandet tradition, historia, smak, minne och kultur som blir resultat av hantverk och närodlat. Finland är, vill jag påstå, dessutom ett tämmeligen outforskat område för svenskar i gemen vad gäller gastronomi. Jobbar för övrigt med en fotograf som insisterar på att åka till Finland just i syfte att komma hem med ett reportage om allt detta outforskade.
Jag tänker genast på förlag som kan var intresserade, men skicka mig ett kontaktmail så kan vi höras av. lager(at)tabberaset.se

arisa sa...

åååh min faovirtt.. så godt :D