onsdag 20 maj 2009

Nytt jordgubbsland



Jag har en riktigt gammal sorts jordgubbar, fragaria ananassa, men nu börjar det bli dags för en rejäl föryngring. Hittills har jag föryngrat med två rader per år. Nu lägger jag ett helt nytt jordgubbsland av utlöpare från det gamla landet. Det gamla får vara kvar i år för det ger fortfarande en bra skörd sedan tar jag ett mellanår där med mandelpotatis
Dagens arbete har annars bestått i att jag satt min Alströmerpotatis (som jag ska gå in närmare på senare) och sått sockerärtor, persiljerötter och morötter. Jag har dessutom grävt ut en odlingsbädd där jag ska sätta brysselkål som jag bredsått i kruka i en liten varmbädd. Dessvärre upptäckte jag årets första snigelangrepp, bara sex av säkert hundra små groddar har undgått att bli uppätna. Klippte mördarsnigeln och planterade om de sex miniplantorna och bytte bädd.
Jag vill nog mena att vara klar med sådden den här helgen, undantaget de frostkänsliga bönorna som jag förgror på balkongen och planterar ut när faran för frost är över.

Inga kommentarer: