torsdag 1 januari 2009

Färdigsvullat med hummer



För att ingen ska tro att vi är ständigt bortskämda med de lyxigaste råvaror måste jag deklarera med anledning av kvällens middag att så inte är fallet.
Ofta brukar vi de fattigaste av ingredienser för att göra vår vardag vacker.
Just idag på nyårsdagen slumpade det sig så att vi hade två färskkokta humrar i kylen och att vi åt den allra godaste hummer igår kväll rår vi inte riktigt för.
I kväll lagade vi en rustikare variant.

Rör ihop en tjock bechamel, ungefär som till en sufflé. Innan gräddmjölken slås i kryddas smör/mjölröran med salt, peppar och rikligt med tabasco. Skvätt i bara.
Klyv humrarna och ta ur innehållet, skär stjärtarna i generösa bitar och blanda i smeten. Rör i en äggula. Riv cheddar grovt.
Pytsa tillbaka i hummerskalen och täck med drivor av cheddarost. Strö lite ströbröd över och gratinera i åtta minuter i 250 grader.


Skulle det vara så att det finns kvar några överblivna humrar i morgon i kyldisken så lever de farligt om de korsar min väg. Hummer kan man ju inte äta för mycket av eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med. Hummer skulle jag kunna tänka mig att äta oftare !