söndag 9 november 2008

Vällingmästare och marängsviss



Upptäckte idag med snabb huvudräkning att jag är något av en vällingmästare.
Jag har fem barn. Alla har ätit välling upp till låt säga tre och ett halvt år ålder och i snitt två dl tre gånger om dagen.
Tänkte på det när jag skakade flaskan med vällingpulvret åt August tidigare i går kväll och började fundera över hur många liter välling jag fixat för jag har faktiskt stått för lejonparten av allt vällingkok.
Vi är uppe i vasaloppsdmiensioner på fem ungar. Lågt räknat blir det nämligen 3900 liter!
Lite av vällingmästare, inte sant?



Så skulle vi köra lite farsdagsstuk i förväg efter middagen ikväll som för övrigt var en Paa low moo. Det blev en marängsviss kompletterad med ljumma jordgubbar och hallon. Löjligt gott och barnsligt enkelt. En påse köpemaränger varvas med vispad grädde och skopor av vaniljglass. Som ett mellanlager - nymikrade frysta bär. Ringla chokladsås över.

Inga kommentarer: