fredag 28 november 2008

Börjar se ett formmönster hos F/L

Carpaccio på dykplockade pilgrimsmusslor från Fröya med tryffelvinägrett, blomkål i olika texturer, krispigt bröd och olivolja från Ivar Günther på olivlunden Le Mas d'Ecole och brynt smörpulver

Det är så rasande elegant.
Jag gästade Frantzén Lindeberg med trevligt sällskap på onsdagskvällen för att äta tryffelmenyn. Som vanligt när jag åkte hem tänkte jag att det här kanske var något av det bästa jag ätit. I alla fall är nivån sanslöst hög.

Oxhögrev från Nebraska pocherad i tryffeljuice och ankleverfett under tre dagar, rostad hokkaidopumpa, rostade pumpakärnor, saltbakad potatislök från Linnés Råshult glaserad med märg samt stekjuicen kryddad med 25-årig balsamico traditionale och tryffel.

Jag ska inte gå in närmare på allt det som överraskade mig (de nya amuserna, högreven som var outstanding, marulken med bönor som var perfekt) utan det som slog mig var det enkla formspråk de använder sig av i presentationerna. Jag har aldrig varit på en krog tidigare som så konsekvent arbetar med formen.

Inga kommentarer: