tisdag 21 oktober 2008

GodEl och snaskiga affärsmetoder



"Hej, Tack för att du vill bli kund hos GodEl. Vi är glada att du vill byta till oss...."

Plötsligt fick vi ett brev i brevlådan som inleddes så där.
Vi träffade på några GodEl-killar vid entrén till IKEA för någon vecka sedan och de ville "Räkna på om de kunde leverera billigare el än den leverantör vi har idag - och visst, gör det, sa vi. Men därifrån till att plötsligt göra oss till kund är ett steg som med all konsumenträtt i världen borde vara djävligt långt. Nu är det tydligen inte det - men man kan dra slutsatsen att GodEl inte är precis så där God ända ut i kanten utan använder sig av affärsmetoder som är mer än fula och ogoda. Och när jag ringde till GodEl för att omedelbart säga upp den självpåtagna elleverantören fick jag prata med en Jane utan efternamn (som vanligt i Sverige nu uppger inte dem som ska serva Dig sitt efternamn, men mitt personnummer ville hon ha!). Hon satte igång att försvara GodEls ruttna föräljningsknep med att hävda att jag har ångerrätt.
-Jag kan inte ångra något jag aldrig gjort, lika lite sakna något jag aldrig haft, svarade jag.

Som vanligt bad jag att få prats med en ansvarig och nu väntar jag på att den människan ska ringa upp.

Samtidigt ringer en kille från Glocalnet och vill sälja telefon till mig. Uppenbarligen har jag redan telefopn eftersom han ringde till mig, men det förstod han inte.
jag fick ett tips om hur man som opåkallad kund hanterar telefonförsäljare:
-Jag vill inte att Du ringer till mig så nu får du vänta en stund.
Så får luren hänga tills försäljaren tröttnar. Min tid blir hans eller hennes tid.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi är sedan många år registrerade i Nix-registret. Fungerar jättebra.
Numera kan vi säga "ingen ringer längre till oss"...
Gunilla