lördag 2 augusti 2008

Thai på bordet

Lal Sag, som jag fick av min trädgårdsgranne från Bengalen Rahij Udin Miah.

Semestern har gått i den svenska husmanskostens tecken, men igår dukades det thailändskt på bordet igen - nu är det augusti, nu är det höst igen, nu lockar vi fram de heta smakerna, de salta, jästa och beska.
Från trädgårdsgrannen fick vi en rejäl ruska Lal Sag, Bengalisk röd spenat. I Dakka steks den i olja med en grön chilli. Vi stuvade den med vitlök, salta sojabönor, fisk och ostronsås. Härligt tuggmotstånd, spröd i konsistensen och med en frisk beska.
På bordet också en het Laab moo och vitlöksstekt Tabb Gai, kycklinglever.

Är semestern slut nu?
Jag har ju ett jobb som gör att jag kan ta lite ledigt när som helst, men är det inte förbannat att vi i Sverige ska sitta i mörkret och i kylan dessa alla månader för att sedan bara kunna njuta av riktig värme och sol i böljor några få dagar.
Jag vill lägga mig på en solstol vid stranden långt bortanför allt i 14 dagar för att riktigt vila ut.

Inga kommentarer: