lördag 20 oktober 2007

Tomas Nordberg och verkligheten



Jag kommer ihåg att Tomas Nordberg alltid var ett steg...eller flera steg före mig i Mac - världen. När jag köpt en Classic och trodde mig äga hela världen så var han redan på Quadranivå. Idag hanterar han 3D program som andra konstnärer hanterar analoga konsnärsredskap - penslar och färg och det bättre.
Flärpar och upplösta ytor, färgfält som vibrerar när de ställs mot varandra, som svävar och som bryter ut rummet, fraktioner, upplösta och sammanslutna former.
Jag frågar mig om skulpturen på bilden finns i verkligheten för den finns ju där avbildad, men är den verkligen avbildad och vaddå (?) "finns i verkligheten".
Overkligheten är möjlig med andra ord.
Jag har haft förmånen att få vara med på den här resan i det möjligas omöjliga rum i 20 år och definitionerna behöver inte förtydligas, bara ifrågasättas och just detta är ett stycke konst i sig.

Inga kommentarer: