måndag 9 juli 2007

Tempel på skånska i Eslöv


Vägarna bar dit - till Eslöv där Watsanghabaramee firade ett år i lördags med ceremonier och ett synnerligen välordnat program.
Det här var också platsen där det regnade som mest i helgen. Vissa vägar dit var avspärrade av flöden.
Så småningom lättade regntrycket och thaiboxningensringen kunde byggas upp.
Med fokus på maten
Småsugen?
Inte bara marknadslull-lull

Mina småbarn sögs in till uppvisningen av thailändsk längtan och lust och där kunde de titta på jämnåriga som dansade danser och sjöng och uppträdde. Det är så viktigt med den här kulturyttringen för förståelse av både det land de härstammar från och det folk de står lika nära som vårt. Jag tror att de kan förstå sina morföräldrar och kusiner mycket bättre genom dessa små doser av thaikultur som pytsar över dem då och då. Det visar sig ofta när de helt opåkallat börjar prata om den thailändska kulturen och det thailändska livet hemma, när som helst, i sängen för sovdags, om morgonen vid frukosten eller framför TVn.
Inga kassor vid diskarna utan en växlingskassa för festens egen "valuta", praktiskt och kontrollerat!
En skopa stearin gav kontanter till templet för ombyggnad och renovering, samtidigt bidrog man själv till att gjuta stora ceremoniljus.
Augusts första tempelbesök, snart sex veckor gammal

Nille, som tidigare bloggade från Thailand gör det numer från Sverige, har planer på att starta en lekgrupp som vi omedelbart vill bli medlemmar i.
Nu svängde vi förbi templet även för vår egen skull - äta thaimat! Och här fanns det mesta av isaanköket. Allt överskott gick till templet så man fick äta rejält för den goda sakens skull.
Vi har länge eftersökt ett tempel att åka till då vi ofta besöker Skåne. Dels jobbar jag kontinuerligt med brorsan på hans Lundaliv i Lund och har mina gamla föräldrar i Viken. Templet ligger i stort sett på vägen emellan.
Garanterat att vi återkommer en vardag när det inte är fullsmockat med folk och lerigt på åkern av bilar och folk.
Tempelgård i skånskt regn

1 kommentar:

Nille sa...

Det låter som en helfestlig tillställning. Det tar längre tid än jag trodde för oss att komma in i matchen här hemma. Så snart vi gjort det ser jag fram mot att besöka platser som denna. Främst för barnens skulle men också för att träffa likasinnade.

Tack för att du gjorde reklam för den thai/svenska lekgruppen i Sverige (Stockholm). Den kommer att hända även om jag inte hinner just nu. Med dig är vi tillräckligt många barn redan, ca 10 tror jag.

Fortsätt sprid budskapet!