lördag 14 juli 2007

Ryska smultron - svensk lyxsylt


Carl von Linné skriver om de svenska smultronen, hur de botar han podager (gikt). Mer om min smultron i ett bloggeriinlägg från den 25 mars.
Smultronen kommer för såvitt jag förstår från Sibirien, dessa vita ständigt oskuldsfulla bär som ger ett lika ständigt omoget intryck (därför får man ha dem ifred).
Linné skrev om en bål på smultron och Cajsa Varg har en sylt.
Jag gjorde min egen idag på mina vita bär.


Smultronsylt
142 g bär
60 g syltsocker.

Rör försiktigt sockret med smultronen. Sät under tiden på en spisplatta på högsta. Rör bestämt och jämt och sätt kastrullen på den heta platten. Låt koka upp omedelbart och raskt. Rör i exakt en och en halv minut från det att sylten kokar.
Ta av och svalna snabbt. Häll upp i en liten skål och sätt in i kylen för förvaring. Eller skeda omedelbart upp den avsvalnande sylten på tunna skivor av rumstempererad Kvibille Ädel.

Inga kommentarer: