tisdag 15 maj 2007

Vanlig lunch


Det är ofta jag får höra att jag har det så mycket bättre än alla andra med Rodjana som är kock, all thaimat, alla resor, alla luncher på namnkunniga krogar, alla provätningar och alla besök hos råvaruleverantörer med tillhörande "meny degustation" - jo jag var på Edsbacka för några veckor sedan, genialiskt - vilket jag återkommer till.
Visst är det fantastiskt att leva mitt i smakriket, men det är inte alltid så. Jag jobbar av helvete och blev påmind häromdagen då jag intervjuade Kattis Ahlström om hennes nya jobb som chef för Icakuriren.
Hon är motståndare till övertid och kommer på sig ibland att försöka vinna tid genom att hoppa över lunchen.
Det är helt knäppt - jag känner igen mig där.
Ett tag försökte jag ta med matlådan med hemlagat. Det föll på att Jag helt enkelt inte kan gå ut i vårt korridorkök under lunchen, stanken från fiskgratänger och färdiglagat är förfärlig, en veritabel äckeldoft.

Nu är vår personalrestaurang på 12 trappor helt okey - en turkisk krögare struntar blankt i allt vad nyckelhål heter. Här finns inget finlir (det är tisdag idag och fläskdag!), kött, sås och potatis, allt hemlagat, men ganska så stabbigt och fett.
Det är hyfsat gott och framförallt bekvämt.
Där uppe, närmast himlen, sitter beslutsfattarna och kommunens tjänstemän så det är alltid sällskap vid långborden, ett avbrott i redigering och skriveri.
Alltså, gott att ta en paus med mat och gott att äta som folk gör mest (mikron diskvalificerad dock).

Inga kommentarer: