måndag 26 april 2021

Kött, kött, kött, somtam på morot och puré på mandel, som poesi

Grillade vitlöksklyftor i jungfuolja


Det är ju faktiskt inte så svårt och vi är lite åt kötthållet nu efter att ha varit vegetarianer hela förra veckan. Fick tag på härlig grillbiff med ett sådant där skönt motstånd som just biffkött ska ge. Halva biffraden ligger på fat i kylen utan plast för att mogna och få ännu mera smak.


Låt oss gå på somtammen först. Jag har skrivit om somtam massor, men det är ett sådant bra tillbehör att det kan upprepas. Därför har jag tagit fram allt på en skärbräda av ingredienser. Vad som behövs är en thailändsk stor mortel av keramik med stöt i trä.



Släng i vitlök, chili, palmsocker, jordnötter och mortla till en smet. Pytsa i limejuice och fisksås och mortla försiktigare för det kan skvätta. Lägg i de grovt rivna morötterna lite i taget och mortla så att fibrerna krossas. Halvtid! Så lägg i de torkade räkorna och det sista av morötterna och mortla tills det vätskat sig lagom (ja det är väl inget jävla exakt recept men jag tycker inte man behöver det, smaka av istället, är det för osalt så stänk över mer fisksås typ).



Biffen stekte jag till en innertemp av 50 grader och slängde upp köttet för vila i sju minuter. Skalade (!!!!) mandeln, kokade mjukt försiktig. Hällde av det mesta av kokspadet och krossade med en stålvisp, i med 50 g smör och uppkokt (nerkokt) grädde. 

Sådär jag, bara att servera, äta och njuta.

lördag 24 april 2021

Meat curtains, Kött, Kött, Kött. Torkat blir smaken i kvadrat.


I Thailand torkas det i vinden. Allt möjligt. Fisk, musslor, bläckfisk, kött, grönsaker, frukt. Främst för bevarandet, alltså torkandets konservering. Bifördelen är att smaken intensifieras åtskilligt.

Därför låter jag ofta ugnen känna som en ria för tunnt skivat kött som fått marinera över natten. Att sedan ätas med kaoniew och chili i fisksås och lime.

Så fick det bli att ätas till middag igår.

Marinerade köttet i några matskedar fisksås, en skvätt soja, mortlad chilli, svartpeppar och gula senapsfrön. Torkades 80 grader med ugnsluckan på glänt (ja jag vet det blir ju inte som av solen utan mer lite tillagat). tills köttet i alla fall fortfarande är mjukt men inte rått.

Namnamanao?

Visst är det läge för bästa alkoalternativet en sån här lördag morgon, återställarnas klockslag.

Alltid hemma hos oss.

Blanda och njut och känn livsandarna komma till baka.

Här är step by step hur jag brukar göra det hela, följ länken.

Finns ingen press hemma så ger jag bästa metoden för att få ur så mycket juice det går ur en lime HÄR!

fredag 23 april 2021

Nödmat kallar man allt utom ris i Thailand. Nödmat för oss är tunnbrödsrulle och fan så gott.

Det händer någon gång emellanåt. Alltid korvar i frysen, alltid bostongurka, fransk senap, majjo, ketchup och kall kokt potatis i kylen. Jo...tunnbröd också alltid lösfryst, alltid hemma.

Sådär ja, snabb middag när inget annat kan kommas på.


onsdag 21 april 2021

Makaronipudding - barnsligt? Ja, jag vet

Tänkte rationellt här om veckan när jag blev stående med en hel rimmad kokt skinka. Några skivor åt vi till middag, andra skivor på knäckebröd och med fransk senap, en del skivor på surdegsbröd och med ost som vi grillade till frukost...men Jisses hur länge räcker ett arsle!
Skasr upp allt i fina skivor. Lade i plastback med vaxat papper mellan lagren. Tänkte sådär rationellt att det då bara skulle kunna tas ut fryst skiva efter skiva. Så inihelsike heller. Allt var fryst i en klump. Så allt fick tinas och nu har vi ätit skinka rent gräsligt mycket. Assar har fått sin beskärda del och det gillar han.
Vad gör man?
Jo man gör en barnsligt god makaronilåda. Två hackade lökar som steks mjuka (läääänge). Rejält med tärnad skinka. Fem och en halv deciliter råa makaroner som fått koka mjuka. Äggstanning av tre deciliter gammaldags mjölk och en deciliter grädde och tre normalstora ägg. Lite tabasco, några skvättar svampsoja, salt och rejält med svartpeppar. Ner i en smord form med laddningen och så lite riven ost och ströbröd på toppen. Två hundra grader i 35 minuter.
Hade ett smakminne av lingonsylt till, men det blev ketchup och tabasco.
Jo, det var gott och snip snap snut nu är snart skinkan slut.

Vattenpaus på Fyndet

 


Vi tar våra rundor Assar och jag, nyss i solsken och riktig vårvärme, nu blev det plötsligt höstkänslor.

Trivs i vitsippebackarna uppe på Fyndet, vet var ekorren bor och var råbocken går. Söker kottar och hoppar från stenar. Hundliv med lång lina och lydnadstester som bara är kul, hundmöten med stekta torkade kycklinghjärtan - då går det alldeles utmärkt.


Vägen till parkeringen går över kolonilottsområdet där jag odlade i åtta år, lite nostalgiskt och samtidigt ledsamt att se hur efterföljare på "min" lott täckt över den alldeles perfekta jorden med trall och sedan gjort någon slags lådodling på det.

En läckande bevattningskran blir Assars stora nöje tillsammans med kvickrot att beta efter staketkanterna. Hundliv i Coronatid, nöjsamt så det förslår.

måndag 19 april 2021

Väldigt bra på KS, Pfizer idag, första sprutan.


Före helgen gick jag in på Alltid Öppet och knappade in mina önskemål och fick genast ett stort antal tider att välja mellan för att bli vaccinerad . Jag valde idag, måndag den 19 april klockan 17:45.
Jag fick sällskap av Kristina som alltid ställer upp. Och vi var ute i väldigt god tid. Vid entrén upplystes vi om att jag var välkommen in fem minuter före utsatt tid. Så vi tog en väldigt givande promenad i KS parker mellan husen. 


Det är ju ganska öde nu sedan nya Karolinska tagits i bruk. Tomma rum nästan ekade med sina svarta fönster...och där låg jag för en massa år sedan efter en allergisk reaktion på ett penicillin. Och där jobbade K när hon var ung, och där, och där, och där, och plötsligt började hela gamla KS att leva när hon berättade, Thorax, Öron näs och Hals, labb och man såg i fantasin liv och rörelse, hörde ambulanser och skrik från akutsalarna...och scillan låg som blåa hav i gräset.


Ja, men så var det fem minuter och jag gick in. Alltså, blev så väl mottagen att det var generande fint. Liksom att alla därinne förstod att det här var lite stort. Det var välkomnande och glittrande ögon. Alltså man vet ju inte om det är leenden för ALLA hade mask, ja me.

Eftersom jag har lite kinkig bakgrund med sjukhusvistelse för en massa år sedan så blev jag ordinerad 30 minuters vila efter sprutan, inte femton som alla andra - det är en order sa den läkare som tittat i min journal, "men du behöver inte vara orolig", tillade hon. Orolig är nog det minsta jag varit idag.

Pölsa från Björks i Färila, "bäst i test"!

Vankade sakta fram i den lilla kö om fem personer som bildats utanför vaccinationsrummen. Fick lillsalen nummer 12 och fick sitta på en grön tygstol utanför dörren tills den öppnades och vaccinationssköterskan som var gotländska kallade in mig. Det hela var över i ett nafs och när jag sedan fick sitta ute på sal och vänta på den allergiska reaktionen lyssnade jag på en pianosonat med vem och av vem har jag glömt - det var vilsamt på nåt sätt. 

Sen åkte jag hem och åt pölsa, kokt potatis, stekt ägg och röda betor - sicken trevlig dag.