lördag 31 mars 2012
Förnekelsen var henne behjälplig efter 30 år på Konsum trots sura morötter och ett halvkilo fett på 850 grams högrev
Vi lever i en gammal Chauchescuvärld lite här och var, bland annat på Konsum där jag varit medlem i en herrans massa år efter minnet från min mormor som var Konsum trogen hela livet och varje år räknade kvitton hon sparade i en stor Gevaliaburk för årlig återbäring.
Jag har tidigare försökt nå fram till ansvariga i butiken att grönsaksavdelningen har det mesta att önska av fräschör speciellt söndagar med vissnande grönt och torra rotsaker, svampar som surnat och orientaliska frukter som inte längre liknas det färska originalet.
Igår köpte jag en påse hästmorötter tillsammans med några kilo lök och högrev för en tänkt gryta av gulaschtyp med paprika och spiskummin. Hade en långkokt fond hemma som mest påminde om en djupsmakande demi glace.
Hemma öppnade vi påsen och konstaterade att morötterna låg i sin egen syrning som gått fel. Det luktade helt enkelt förfärligt. Bakterieangreppet var totalt. En av högrevsbitarna på 859 gram var så bemängt med fett att jag skar bort det och mätte till 430 gram.
Gulasch så som den serverades på Hembygdsföreningen idag
Med min demi glace var jag i och för sig redan räddad, men gillar inte att bli lurad i den butik jag tidigare i alla fall något hållit som bra, mest för den så kallade indoor fiskbutiken och för lite tafatta, men ändå, försök att tänka nytt. Jag tänkte också att det faktiskt är ganska farligt att lägga fram sura grönsaker till försäljning, man vet inte riktigt vad slags bakterie som fått fäste i morötterna. Det räcker ju med någon som kommer från ett toalettbesök med illa tvagade händer för att sådant här ska ske.
Idag travade jag upp till Coop extra i Rotebro med kvitto i hand och med morötterna i den andra. Det luktade verkligen illa när jag steg fram till informations och servicedisken.
Jag förklarade att det här var rent förfärligt och att det, eftersom jag varit en trogen kund, bara var en förlängning av sådant jag påtalat tidigare avseende grönsaksdisken. Jag var också noga med att förmedla det här som från en kund som verkligen brydde sig.
Då står människan bakom disken och och bemöter mig med orden: "Varför skäller Du på mig för"?
Hoppsan!!!!
"Jag tycker vår grönsaksdisk är bra"
Man blir häpen, kränkt och förbannad.
Då kom butiksansvarig. Inga ursäkter, inget engagemang, inget huvudbry, inget rusa direkt ut till grönsaksavdelningen för att kontrollera om restan av vansinnet till morötter ligger kvar därute. Han stod istället tyst och lät sitt butiksbiträde, som redan gjort bort sig, föra talan vidare och hon fortsatte om att ha stått i butik i över 30 år.
Hallå morötterna var sura lukta på dem. Det rann brunaktig stinkande vätska ut över disken genom den läckande påsen. Människan som jobbat i över 30 år i butiken (den som tidigare var OBS-Rotebro) fortsatte enträget mala och att försöka prata om annat. (vilken charmkurs har hon missat?)
"Jag tycker vår grönsaksdisk är bra", fortsatte hon med envishet och butiksansvarige stod bredvid och mumlade ohörbart och ganska fjantigt.
Jag sa att pengarna inte spelade roll utan det väsentliga är att jag vill ha en butik att lita på i mitt närområde och att jag inte skulle bemötas med motord om kvalitet när jag påtalade sådant som kan leda till förbättringar.
"Du skäller och är otrevlig" fick jag som svar. Morsning!
"Så Du ska inte ha något presentkort då"? frågade butiksansvarig som plötsligt fått luft.
Neej tack jag är inte intresserad av att bli kompenserad för skit som sålts. Nu vet jag hur Coop Rotebro är och det kan inte ett presentkort hur stort eller litet som helst ändra på!
En nyslagen Hollandaise till det tryckkokta rotsakerna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Så där tycks fler Konsum-butiker fungera, i mitt fall ett Domus. Jag vet inte hur många gånger jag har fått gå tillbaka med härsken köttfärs (egenmald och packad i butiken) och surnad grisfilé i vaccumförpackning.
Ingen bryr sig i bästa fall, i vanliga fall får man ett surt och otrevligt bemötande. Inte plockar de bort de dåliga varorna heller.
Grönsaks-och fruktdisken ska man inte ens tänka på, särskilt inte under helgerna.
Inget nybakat bröd heller, som visserligen inte är särskilt gott ändå och för dyrt, men ibland vill man ha något nybakat. Varför ens ha öppet på lördagar och söndagar? Var finns kundservicen?!
Skicka en kommentar