fredag 2 mars 2007

Tabberaset från Bangkok hörs i Meny


Idag gick första avsnittet i Meny i P1.
Jag träffar den amerikanske matfotografen Austin Bush som bor och arbetar i Bangkok och vi är ute på stan och botaniserar i kladdris och heta sallader. Mat som har rötter i det äktthailändska köket, ett kök som i övrigt är så inspirerat av andra asiatiska kök att man egentligen får åka till Laos för att hitta original thai. Nu finns ju alla dessa kök, inklusive det äktthailändska, samlade i heta, slamriga, rökiga, undersköna Bangkok.
Austin träffade jag här, bland bloggare, första gången. Fick tips om honom av en matbloggare i Australien och av en annan i Malaysia. Tyckte att hans bilder var fenomenala och mycket riktigt, på hans hemsida förstod jag att han jobbade som fotograf och där stod att utöver engelska och thai, samt en rad andra både europeiska och asiatiska språk, talade denne man svenska hjälpligt. Austin hade varit utbytesstudent i Sverige och på en skola helt nära där jag bor.

Så fick vi kontakt och när jag av en händelse var nere i Bangkok i december så träffades vi och åt och åt och åt och hade det väldigt trevligt. Austin berättar själv om vårt möte här, på sin egen blogg, en av de bästa man kan läsa om thaimat och "äta-ute-i-Bangkok".
Inslaget går att ladda ner från Menys hemsida och kommer i slutet av programmet. Nästa torsdag sänds nästa avsnitt.

4 kommentarer:

Viktoria sa...

Ja, jag förstod att det var du i Meny! Fler gånger? Det var ett fint inslag. Du har en bra radioröst.

Lagers tabberas sa...

Man tackar!

AZH - photographer in sa...

Miljön, maten, sällskapet... samt bilderna på Austins blog utstrålar "National Geographic scent".

Känner en viss avund :-)

Alex-Zsolt

Austin sa...

"Du har en bra radioröst." Jag haller med! (Inte min radiorost, forstas...).

Austin