tisdag 23 augusti 2011

Fettattackerna mot Annika Dahlqvist går i cykler. Nu dissar sockerforskare LCHF

Den här gången verkar hon inte så förkrossad. På bilden i tidningen EXPRESSEN ser hon mest road ut. Annat var det förra gången för snart ett år sedan då hon gick ut i tidningarna och allvarligt var oroad för sin hälsa efter alla påhopp.

Den handlar alltså om hennes idé om LCHF <"små kolhydratar och stort fet", alltså att spola alla kolhydrater, bröd, ris, pasta, potatis, rotsaker och istället äta sådant som växer ovan jord och så kött, fisk, fågel.

Jag har själv testat metoden sedan den 3 maj och i morgon när jag stället mig på vägen visar den tio kilo mindre än när jag började. Då har jag heller inte tränat en meter eller lyft ett kilo under den tiden, så viktminskningen beror enbart på den goda maten. Undantag har tillgripits ibland, som under några middagar på bland annat f/l, en glass i Strängnäs, en nybakad bisqvi häromdagen, någon macaron, ugnspannkaka med fläsk och till det en hemkokt svartvinbärssylt av egenodlade svartavinbär med bara en tredjedel socker av det som tokreceptmakare sponsrade av sockerkompanierna rekommenderar. För det är lite det som det handlar om, dessa stora påtryckare inom livsmedel. Handeln letar luckor hos Annika Dahlqvist med jämna mellanrum för att trycka ner henne. Nu senast har de kommit på att hon har för höga sockervärden vid ett belastningstest, hur nu i hela friden sådana siffror kunnat läcka ut?



Mina sockervärden, jag var väl att betrakta som diabetiker i dessa tillkallade sockerforskares ögon och med några få pinnhål över normalvärde, har sjunkit betänkligt under sedan den 3 maj. Jag känner mig piggare, klarar av stressituationer bättre, känner mig lugnare och det under förhållanden när jag inte borde känna mig lugnare.

Gammeldags dietister och sockerforskare hävdar att man blir trögtänkt, för att inte säga dum i huvet av LCHF. Jag vet inte riktigt, jag har lyckats skriva den stressiga slutfasen av en ny kokbok (kommer ut i vår, manus lämnas den här veckan) under den här tiden parallellt som jag kommit längre än hälften på en helt annan slags bok som riktar sig till 9-12 åringar. Men framförallt alltså så har jag tio mjölkpaket mindre att kånka runt på och bara det!



Folk frågar mig om jag ska fortsätta och det ska jag,utsätter mig för en hälsoundersökning inom kort eftersom det avkrävs mig för att nytt jobb (ja gissa vad det kan vara för underligt jobb).

Idag flyttar jag ner träningshojen till vardagsrummet - känns bättre att kunna se på TV och samtidigt cykla. 2x20 minuter om dagen så pressar jag tio kilo till före jul.

måndag 22 augusti 2011

Exakt tid för Bondbönsvälling


Jag har skrivit om den här goda vällingen förr, då fänkålsdoftande med ett sting i skummet från Pernod. I veckan gjorde jag en variant, Du hittar den längre ner:

Tabberasets bondbönsvälling i kopp I

Det här behöver Du:
1/2 l spritade förvällda och skalade bondbönor
ca 4 dl hönsbuljong
1 liten gul lök
ev 3 cl pernod
1/2 msk fänkålsfrö
2 dl grädde
salt
30 g smör

Gör så här:
Hacka löken fint och låt den smälta i smör i stekpanna. Häll eventuellt på pernod och bränn av.
Koka bondbönorna mjuka i hönsbuljong så det täcker samt stött fänkålsfrö. Häll i lökfräset. Mixa slätt. Pressa soppan genom en sil..
Späd med grädde och koka upp. Smaka av med salt och peppar. Vispa ner kallt smör.
Skumma upp soppan och servera den i vackra koppar med smörfrästa krutonger.



Tabberasets bondbönsvälling i kopp II
3 dl spritade förvällda och skalade bondbönor
ca 3 dl grädde
1 liten gul lök
1 blad libbsticka
6 cl Dry Gin
salt
50 g smör

Gör så här:
Hacka löken och libbstickebladet fint och låt det smälta i smör i stekpanna. Lägg i bondbönorna och fräs utan att de tar färg. Häll på spriten och antänd (se till att fläkten är avslagen). Flambera tills lågan självdör. Rör därefter över värme tills nästan all vätska försvunnit. Löken reder ganska omedelbart anrättningen. När det återstår en lös, men grov kräm av lök och bönorhälls grädden över och får ett litet uppkok. Salta. Mixa den lilla soppan till ett skum och servera i i små espressokoppar.

söndag 21 augusti 2011

Hyperintressant skördefest med gamla smaker och nya tankar

Burkar på ställning färdigkonserverade och satta på svalning

En skördefest, tror folk i gemen, ska vara många kulörta lyktor, ballonger, upptåg och världens största pumpor. Inget kan vara mera fel om man vill ha skördefest som tradition och det vill vi ju på Sollentuna Hembygdsförening. Där förvaltar vi all gammal kunskap som kan vara till gagn för både utveckling i samtid och framtid.

Att fira att skörden är bärgad är en gammal kär tradition, så också hos oss där vi håller till på den gamla lantgården Hersby. Men vi fyller inte logen med halm och hö eller källaren med rotsaker. vi förmedlar kunskap, viktig sådan.



HEMKONSERVERING
Många fick en rejäl nostalgikick när de gick in i köket till Rotsundastugan, dofterna, de bekanta ljuden och så alla glasburkarna på bordet. Britt Winberg, tidigare på Hushållningssällskapet i många år, idag frilansande matkonsulent, kom dragandes med allt hon kan av hemkonservering. Jag har tidigare berättat om konserverna från 1952. Dessa två unika konserver sparades (tack och lov för de var ju lånade att ställa ut från Christina Frohm). Däremot hade Britt Winberg med sig inkokta plommon från tidigt 70-tal och den burken öppnades. Avsmakningen väckte alla de gamla minnena från barndomen, herrejösses, det är ju dessa smaker som man är uppfödd med, milda, karamelliga och efter så lång tid smakintensifierade som ett åldrande vin. Plommonen smalt i munnen och lämnade efter sig en sanslös lång eftersmak, sammetssyra och marmeladsötma.



Britt Winberg kokade in äppelsylt och klyftade päron som sedan konserverades i den gamla konserveringsgrytan med termometer på spisen. Åttio grader i tjugo minuter, sedan var det klart - så håller den i trettio år minst, kanske 60 eller 100 och smaken blir bara mer och med koncentrerad. (En reflektion, någon som smakat frysta inkokta päronhalvor efter 30 år och tyckt att det var gott?)

Plommon konserverade för 30 år sedan. Britt Winberg öppnade och lät oss smaka, storslaget helt enkelt

(Någon som har en komplett utrustning att sälja med gryta, lock, ställning, burkar, gummiringar, klämmor och termometer . maila mig)


POLITIK
Ute i logen inleddes föreläsningseftermiddagen med Thomas Ardenfors, moderat ordförande för Plan och exploateringsnämnden i Sollentuna och som berättade om tankarna om den nya stadsdelen i Sollentuna som kommer att byggas i Väsjöområdet. En viktig fråga är ju, är man tar sig för att bygga över natur som rekreationsområde, vad skapas istället och det är ju en fråga om vad stadens invånare vill ha. Rent generellt områden för idrott och motion, tänker man.

Thomas Ardenfors

Jag kan se fram mot ett sammanhållet och utökat Sollentuna där man nu kommer att räkna in 2500 nya bostäder lagda i stråk med gröna och blå ytor. De gröna som park och naturskog och de blå som sjö och kajer.


SMAK
Om Ardenfors stakade ut någon slags framtid så var Lena Nygårds en motvikt. i det nya odlandet är fröer så moderna att smakerna glömts bort. Ingenstans i EU,s beskrivning över hur utsäde ska vara för att vara bra står något om smak, bara om avkastning, skaltjocklek, transporttålighet, kokbarhet...inte ett ord om det viktigaste, smak. men det märker man också när det är dags för skörd, ärtorna smakar vare sig beskt eller sött, de smakar ingenting alls.

Klasro Fiol heter en liten ensmble som började då alla var elever till Christina Frohm. Nu stpr de väldigt mycket på egna ben och har blivit lite av husband hos Hembygdsföreningen

Hon har genom POM programmet för odlad mångfald, varit med att ta fram fröer som fått ett riksintresse, fröer som nu folk uppmanas att odla för att de ska bevaras, ärtor, rovor, bönor fulladdade med smak nedärvt genom odlande genom generationer.

Det är ett nödvändigt och vettigt jobb som Lena Nygårds lägger ner, som att greppa det sista halmstråt innan de gamla sorterna utrotas helt och smaker går förlorade.

Avslutningsvis kom Lars Wiberg vice ordörande i Fyndets Kolonilottsförening och som sådan har han möjlighet påverka, så till den grad att kolonilottsodlare kanske kan bli länkarna att vidareodla de fröer som Lena Nygårds tar fram. Lars Viberg berättade om den odlarkunskap som finns på det hektarstora området i dalen mellan Tureberg och motorvägen, 27 olika nationaliteter som skapar ett gigantiskt mångfald.


Jag har odlat utrotningshotade bondbönor en längre tid och med utgångspunkt i Astrid Lindrens bondbönsvälling som för övrigt var det enda som Emil i Lönneberga inte åt har jag gjort två varianter, den ena med absinth och den andra med gin - recept i morgon

lördag 20 augusti 2011

Konserverna från 1952, kom och lär mer i morgon

PÄRON ANNO 1952 - ett märkesår!

Så är det, att konserver som förr var ett utmärkt sätt att förvara sommaren över vintern, också var smakförvaltande. En konserverad råvara smakar förståeligt nog annorlunda än färsk.
Den konserverade smaken är utrotad så gott som. Bara några få behärskar konsten att hemkonservera.

En som kunde var min gode vän Christina Frohms mamma. Christina berättar att hon minns hur familjen i Sörmland (Gnesta?) en dag planterade ett päronträd i trädgården och hon minns hur det gav de första frukterna och mamma plockade, kärnade ur, skalade och kokade in som konserv. Så blev päronträdet rikt avkastande så småningom och lagret av inkokta päron i jordkällaren bara växte. Så till den milda grad att tillgången blev större än efterfrågan.

Christina Frohm ligger också bakom morgondagens underhållning på Hersby. Hela dagen spelar Klasro Fiol, hennes elever som blivit lite av ett av våra två "husband" på Hersby inom Hembygdsföreningen. Det andra husbandet är "Hersby Spelmän"

Christina ringde mig en dag appropås att vi har en konserveringsshow i morgon i Rotsundastugan på Hersby Hembygdsgård i Sollentuna med Britt Winberg och frågade om jag ville ha ett par burkar päron till förevisning. Alltså som kunde bevisa att konservering är överlägset bättre än djupfrysning. Självklart ville jag det och hämtade burkarna idag. Konserverade päron som lades in 1952 och som vid ett yttre betraktande får vem som helst med lite distans och samtida närvaro att känna smaken i munnen av denna fantastiska anrättning.

Kom till Hersby i morgon klockan 12 och se hur det går till att konservera. Se även övrigt intressant program under dagen HÄR

En liten pudding - naken mat, kryddad örter och levande blommor

Köttpuddingen som säkert har något namn i Libanon, här utan gratineringsost men annars färdig att ställas i ugnen

Stek ett kilo fet köttfärs (stek den som kebab, alltså het panna och stor klump, vänd och skrapa av stekyten, vänd, skrapa tills intet återstår).

Stek skivad squash i rikligt med olivolja tills väl brynta.

Stek skivad lök tills mjuk (tre stora gula lökar och 15 vitlöksklyftor skivade). Tillsätt en halv matsked tjock svart kinesisk soja, en näve med blandade plockade örter (i det här fallet timjan och fransk estragon). Lägg en tredjedel av löken åt sidan.

Blanda köttfärs och två tredjedelar som återstår av löken, tillsätt två burkar tomater med stora tomatbitar i. Smaka av och salta eventuellt.

Rör i två hela ägg.

Bottna med stekta skivorna av squash, hälften ska gå åt. Lägg på kvarvarande stekt lök. Häll över köttfärsblandningen och släta till. Lägg över resterande stekt squash och täck med riven ost. Gratinera i 40 minuter i 225 grader ugn.

Blomstersallad med gurka, olivolja och sockerrörsvinäger - är plastat i väntan på servering och att dressingen ska hällas över.

Servera med färskskuren grön slanggurka dekorerad med ätbara blommor; blåklint, orange, gul, röd och vit krasse, rosenblad och ringblomsblad. dressa med rikligt med olivolja och lite sockerrörsvinäger.

FÖRSTA MAJSKOLVEN

Den som framförallt varit med och odlad majsen i år är August. Han har haft såååbråttom varje dag att se hur mycket majsen vuxit (ända tills intresset växlade till en liten störvaxböna han satte vid en pinne och som nu nått ända till himlen). Idag tyckte han majsen var så fet i kolvarna att den var dags att skörda, men bara en. Så här i efterhand kan man väl säga at majsen behöver några veckor till för att svälla och bli mogen, men efter provsmakning så bådar det bokstavligen väldigt gott, en betagande sötma som förmodligen kommer att tillta till första september.

SKÖRDEFEST - PROGRAM


Klicka på bilden så blir den läsbar

fredag 19 augusti 2011

Skockorna blommar

GLÖM INTE BORT SKÖRDEFESTEN PÅ SÖNDAG

Kardongskockor

Nu spricker den snart, kronärtsskockan

Kronskocka