lördag 15 september 2007

Portergryta, eller nåt sånt.


En riktig portergryta ska vara enbärsdoftande - jag tog min favoritkrydda istället, kryddpeppar. Fyllde på med lagerblad, vitpepparkorn, vitlök, gullök, purjo, morot, palsternacka och rotselleri till köttkoket. Två porteröl och vatten så att det täcker dryga ett och ett halvt kilo vackert grytbitsskuren högrev.
Skar upp sju egenodlade gullökar grovt, en trekvarts rotselleri, sju morötter, sju palsternackor, lite större än sockerbitar. Fräs grönsakerna i stora restaurangpannan utan att det tar bestämd färg.
Lägg grytbitarna att marinera en timme eller två i en porter med lite flingsalt, soja och vitpeppar från kvarnen samt några krossade vitlöksklyftor.

Sila från marinaden rätt ner i en gryta. Reducera spadet genom att koka upp det. Fräs köttet hastigt i rödhet gjutjärnspanna och vält sedan över i grytan. Fräs i omgångar. Späd eventuellt med lite kraftig fond eller demiglace, förstärk gärna med lite persiljejuiceoch fyll på med porter och vatten så att det täcker köttet. Låt koka upp och skumma av noga. Lägg i det gröna av purjon, sju åtta krossade vitlöksklyftor, någon morot, en palsternacka, en bit rotselleri, vitpepparkorn, kryddpepparkorn, åtta lagerblad (jag älskar lagerblad och blev väl uppkallad efter detta faktum!!!), klyv en gullök och låt halvorna gå med. Täck med papper och lock och låt koka i en och en halv timme.

Lyft upp grönsakerna som gjort tjänst och häll i rotsakerna och löken. Låt grytan gå ytterligare en halvtimme-tre kvart. Låt svalna snabbt och ställ kallt att mogna till nästa dag. Värm försiktigt och servera med saltkokt potatis och en dressad grönsallad. Detta bjuder vi vänner på i morgon.

fredag 14 september 2007

Fredagmiddag i thaitakt

Laab Pla

"Laab Pla" och "Moo tod gratiem prig thai" med kaoniew och "Nam prig pla-ra" låter som musik i den invigdes öron och kan bli det för den oinvigde också, men det är klart att det kanske behövs lite kunskap och färdighet för att få till det.
Vi funderar att så småningom - när vintervindarna blir outhärdliga - samla svenskar som vill lära sig laga vår thaimat. Vi lagar mat en hel dag och så bjuder vi partners till bordet för en angenäm kväll.
Riskokaren arrangerad för kaoniewkok

Till Laab har jag en hel del länkar - utgå från den här sidan och klicka Dig vidare.
Idag gjorde Rodjana nämligen laab på fisk, vanlig svensk rödspätta.

Laab Pla
Det här behöver Du:
400 g skinn och benfri spättafilé
1 lime
2 färska chili (thailändska små)
1 msk torkad, rostad och mortlad chili (prig bon)
3 fint strimlade limeblad
1 citrongräs mycket tunnt skuret
1 finhackad rödlök
1/2 msk rostad okokt kaoniew
1 krm socker
1 msk fisksås

Gör så här:
Grovhacka fisken (för hand!). Pressa över limen. Lägg i kastrull och vänd ner andra ingredienser efter vart och rör försiktigt tills fisken är färdig. Späd med lite vatten o0m det känns nödvändigt (risottometoden). Servera på tallrik tillsammans med färska grönsaker.

Moo tod gratiem prig thai

Fläsket - Moo tod gratiem prig thai
Det här behöver Du:1/2 kg karré
till marinad:
7 vitlöksklyftor
1 tsk hel svartpeppar
1 tsk hel korianderfrö
1 korianderrot
1 msk svampsoja
1 krm salt
1 tsk socker
1 ägg
1 msk mjöl
1 msk vatten

Gör så här:
Krossa vitlöken tillsammans med pepparkorn, koriander, korianderrot och blanda med strimlat griskött. Rör i soja och ett uppvispad ägg tillsammans med salt och socker. Blanda sist i mjölet utrört i lite vatten och låt vila en eftermiddag.
Hetta upp en panna med 1/2 cm olja och stek köttet eller fritera i fritös. Det ska vara ordentligt hårt stekt och inte kladda. Hellre frasigt.

Servera med nykokt kaoniew och nam prig pla-ra att doppa i.

onsdag 12 september 2007

Bondbönor "Lonn kapi"


Alla vet att jag är "marknadsförare" av bondbönor och att jag tagit fram olika gamla sätt att laga till dem, förnyat dem och gjort dem till fantastiskt goda moderna rätter.
Tabberaset är också ivrig odlare av olika slags bondbönor. I år i landet har det växt allt från bondbönor från kommersiellt utsäde från fröbutiken till bönor jag fått genom fröuppropet och som har odlats på samma plats sedan mitten av 1800 talet och därmed möjligtvis har rötter ner i 1700-talet. Idag lagade vi de rödskaliga bondbönorna som jag satte på prov i ett hörn av kålgården och då blev det thaimat av dem - de fick ersätta sojabönor nämligen - i en Lonn Kapi. Följ länken, hitta receptet på en lonn kapi och fyll sedan på med 1 dl förvälda och skalade bondbönor.
I går serverade också en klar buljongsoppa med fläsk och syrad vitkål. Färsk vitkål i båtar till och tunnt skurna råa brockolistammar. Chili vid sidan om så att även de minsta kan smaka och njuta.

måndag 10 september 2007

Moo waan padprig

Att äta "ahaan jaan deow" betyder att "äta ensam tallrik" - ungefär - och så blev det till lunchen idag, thaimat för ensam ätare lagat á là minute: "Moo waan padrig" (sötfläsket som blev över från igår förstärkt med ostronsås, fisksås, chili och gröna bönor och vaxstörbönor.) Mer om olika slags ätande i Thailand på denna sida.



>Gör så här:
1) Stek färskfläsk som igår.
2) Skär bönorna och chilin vackert på diagonalen.
3) Hacka några vitlöksklyftor fint och fräs i olja.
4) Lägg i köttet, se till att bli upphettat. Strimla några limeblad fint och lägg tillsammans med chili och bönor
5) Späd med lite ostronsås, ev också vatten, och smaka av med fisksås och vitpeppar.
6) Koka inte för länge - bönorna ska fortfarande ha ett tuggmotstånd. Servera med ett friterat ägg och ris.

söndag 9 september 2007

Kao-klog-kapi -Thailändsk restaurangmat

Kao klog kapi - sp'äckad med smak och textur
Självklart finns det i Thailand även nivåer i matlagningen precis som här hemma, kanske det till och med blir tydligare där än här.
Vissa rätter som serveras "gör" restaurangen, dvs ställen som gör sig kända för att servera en specifik rätt och göra den väldigt bra.
Idag åt vi sådan mat hemma - en "Kao klog kapi".
Kao är ju ris, det vet de flesta som följer den här bloggen. Kapi har jag berört mer än en gång - fermenterad räkpasta. Klog betyder "blanda" på thai så rätten utläses "ris blandad med fermenterad räkpasta".

Så här lagas den:
1)Koka ris först.
2)Skär tunna skivor av rödlök, chili och stringbeans eller andra gröna bönor.
3)Stek en thaiomelett i het olja (ägg, fisksås och pojkesoja). Låt svalna och skär i tunna strimlor (5 mm).
4)Egentligen ska den här rätten också innehålla syrlig omogen mango i tunna strimlor, men här i Sverige tar vi syrligt äpple istället som rivs på grova skivan på rivjärnet i så långa strimlor som möjligt.
5)Torkade räkor friteras ganska hårt så att de blir helt spröda och läggs upp att rinna av.
6)Ha färskt fläsk i beredskap Karré) att göra en "moo wan" dvs ett "sött fläsk". Skär i tunna skivor (strimla). Hetta upp en panna och stek fläsket med vitlök, socker, soja, ostronsås, vitpeppar, krossade korianderfrö och en nypa salt.
7)1 msk räkpasta av god kvalitet (dvs inte för salt) stekes hastigt i en panna innandet nyss kokta riset läggs i. Vill man undvika alltför påtaglig doft ända ner i trapphuset och fortfarande kunna hälsa på grannarna fortsättningsvis, så rör ut räkpastan i lite vatten innan den hälls i den heta pannan.

Ät så här:
När riset är hett läggs det upp som en kupol på tallriken och alla andra ingredienser läggs i ring runt. Innan man äter blandar var och en själv sin serverade portion.
Kao klog kapi har mängder av texturer och goda olika smaker, syrligt från mango/äpple, sött från fläsket, krispigt från räkorna.
Nu tycker jag att det thailändska köket aldrig slutar att överraska, det som ligger bakom turistmaten, bakom nudlar, och kinawok.
I Kao klog kapi spelar hetta mot umami, grönsaker mot kött, sälta mot syrligt. Det är helt underbart.

Lasse Åberg ♥Jim Dine = Sant!


Jim Dine har av någon anledning förälskat sig i Borås - den gamla textilstaden som de ville skicka mig på praktik när jag gick på Konstfack för "hundra år sedan". Jag överlevde det hotet och bytte genast linje - men jag syr och väver ganska bra fortfarande. Nåja!
I Borås har den gamle popkonstnären (född 35) haft utställningar och engagemang. Genom vävkontakter med driftiga museidirektörer i staden har Jim Dine föreslagit en skulptur till offentligheten - ett slags kärleksförklaring kanske.
Det drog iväg och blev ett jättegräl - på ena sidan konstkännare och Jim Dinefans(jag tillhör dem!) och på andra sidan en gnällig, oinformerad hop (som Linné hade för vana att kalla allmogen) som ville ha två upprättstående ullsaxar i megaformat som skulpturer istället för Jim Dines förslag; En sju meter hög pinoccioskulptur.
Det blir en Pinoccio!
Idag och igår firade Lasse Åberg fem år på sitt eget ägande Mus-eum i Bålsta norr om Stockholm. Här är det bara älskvärdhet och inga motsättningar - tacka för det, paret Åberg har satt Bålsta på kartan genom att ha bott där alltsedan de träffades på Konstfack när de var unga.
Eftersom Pinoccio är en figur som tagits upp av Disney så platsar en modell till boråsskulpturen i Bålsta. Att sedan också Lasse Åberg har en kärlek till Jim Dines hela konstnärsskap kan man både förstå och se då samlingen med Dine omfattar fler konstverk än skulpturförslaget
Åbergs Museum rekommenderas som dagsutflykt. Bra mat, gott fika och en stor dos både serie- och konsthistoria samt bilder som njutning bland annat Lena Svedbergs mästerliga teckningar av Lyndon B Johnson (kanske sveriges genom tiderna bästa tecknare) - Öyvind Fahlström, Karin Frostensson etc.

lördag 8 september 2007

Rad-na, såsiga nudlar


Det är som en stuvning - radd-na. Idag gjord på fläsk,"moo", nacke som var billig och benfri. Bråkåli i med minimajs, vitlök, salta bönor.
Koka "kwaytiao sianghai", kinesiska nudlar, och låt dem rinna av. Stek nudlarna lite kinesisk mörk sojasås och lägg portionsvis i tallrikar.
Plocka brockolin och klyv de grövre stjälkarna. Om det går att få tag i så använd den kinesiska spröda bockolin. Hacka vitlöken och klyv minimajsen. Skär fläsket i tunna skivor som "munsbitar".
Hetta upp en järnpanna med lite olja. Häll i vitlök och sedan fläsket som inte får ta färg. Fyll på med en msk salta bönor som köps i glasburk i asienaffären och som är mer nyttiga än man tror som smakgivare i olika maträtter. Häll över en 2 msk ostronsås och en tsk strösocker.
Låt det hela bräsera en stund så att köttet blir genomkokt. Lägg i brockoli och peppra med vitpepparkvarnen.
Red blandningen med lite potatismjöl utrört i kallt vatten.
Häll "stuvningen" över nudlarna och smaka av med ättikssprit och rostad torkad mortlad chili. Det ska vara rejält hett och ångande smakrikt.