onsdag 16 maj 2007

"Populär Historia" skriver om "Döden i skogen"


Jag har fått vänta ett tag, spänt naturligtvis, men nu kom den; Recensionen i Populär Historia, den ledande och mest lästa tidskriften för historieintresserade. (5/2007)
"I bödelns spår" är rubriken och recensionen ta upp en helsida helt utan annonser. Den som läst boken och skriver om den är journalisten och historikern Ann-Louise Eringsmark-Regnell och hon slår fast att jag tar upp en av "de mörkare sidorna i svensk historia". Det är en genomgående mycket positiv recension som avslutas:
"Göran Lager har skrivit en tankeväckande bok om en undanskymd del av den svenska historien, och han lyckas ge röst åt de människor som räknas till de allra lägsta i samhället".
Tack för det!

De som också skrivit om boken är bland andra:
Dagens Nyheter
Svenska Dagbladet
Folkbladet
Kultur Väst Göran Lager har gjort något av en kulturhistorisk hjälteinsats.."
Sveriges Radio Vetandets Värld
Sveriges Radio, Kulturen i P4 (längst ner på sidan)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Är just hemkommen från ett möte med "Döden i skogen". I Jämtland, närmare bestämt Lit, avrättades min mormors morfar som den siste i Jämtland.Jag har i midsommar besökt platsen där han avrättades och begravdes.Jag läste Din bok med stort intresse när den kom ut, men saknade förstås min släkting i Ditt omfångsrika innehåll.Jag har inhämtat information om honom och det som hänt honom, det finns gott om dokument, nådeansökningar, tidskrifter, Monika Kämpes "Korset i skogen" osv osv. Ändå gav Din bok så mycket mer förståelse för hur det verkligen var...... TACK!
Hälsningar från
Britta

Lagers tabberas sa...

Tack Britta för Din kommentar.
Vill Du vara snäll och kontakta mig över min Email: media@wtnord.net
och tala om hur jag kommer i kontakt md Dig, Din erfarenhet och Ditt material kan komma att bli viktigt i ett kommande projekt vi driver.