-->
Det fanns tack och
lov något annat att titta på ikväll på TVn.
Men jag ska villigt
inrymma att jag hade vissa funderingar att se schlagerfestivalen om inget annat
bjöds. Surfade runt och hamnade på tvåan. Sen kom jag inte loss. Naglades fast
vid Håkon Kornstad.
Han föddes året
innan jag flyttade från Norge så vi har omöjligen råkats i det norska
musiklivet som jag till ganska stor del frekventerade de där åren i Oslo.
Däremot har jag haft nöjet att festa ihop med Christian Eggen, kvällens
dirigent för KORK, Krinken eller korrekt uttryckt Kringkastingsorkestret vid NRK. (Han har ju
inte heller blivit yngre, men det är ju 40 år sedan jag lämnade Oslo så det är
väl inget konstigt med det!)
Den här Kornstad
har en så skir tenor med en sån inre kraft och som hela tiden balanserar på gränser
mot tonal kollaps. Det är helt fantastiskt i höga tonlägen som man inte kan
avgöra om det är en tränad countertenor eller en tenor i falsett (Nadirs skitsvåra
aria i Pärlfiskarna av Bizet) men det är hans egen tenor så svindlande grant
och känsligt.
Jag har sällan
suttit så andäktigt och på helspänn inför en sångare. Nej det var inte alls
stiligt eller mäktigt eller ens det minsta av ideal. Det var en helt egen
intagande och charmig, enkel (men det är nog bara som det såg ut) och
fullständigt livsfarlig tenor och så kullkastande att lyssna till. Så greppar
han sin saxofon och det flödar av symfonisk jazz från hela orkestern och en
ensam tramporgel i rent grymma arrangemang. Det bara rinner över alla breddar av
musikalitet och fortfarande verkar det så enkelt att man nästan blir förbannad.
Så där ja, vilket otroligt räddande alternativ med Tosti, Verdi, Bizet och Grieg och framför allt Håkon Kornstad. Norge
befäster sig och ofta har det hänt att jag längtar tillbaka.
(Efter kalaset på
tvåan surfade jag tillbaka till ettan och spektaklet i Portugal och ser att det
mest intressanta, det mest udda och det mest spännande rent musikaliskt, Israel
med Netta Barzilai som dessutom hade något viktigt att förmedla. Det finns hopp
alltså!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar