onsdag 27 januari 2010

Den goda hamburgaren



Vi satte oss i bilen i akt och mening att åka och äta någonstans, men vi kunde inte ena oss för att till slut tänka ut något ställe som till exempel O'Learys för en hamburgare.
Då kläcker plötsligt Lovisa ur sig att vi faktiskt brukar göra väldigt bra hamburgare hemma.
Sagt och gjort, det blev affären istället och sedan hem och meka hamburgare med min för många, många år sedan "hamburgermaker". Och visst blev det bra och hamburgarna precis som vi ville ha dem.
När vi satt i bilen sa vi att vi skulle handskära potatis och fritera efter alla konstens regler - men den biten glömde vi bort.

Förutsättningarna:
a) Ren nötfärs "pressad" i en "hamburgermaker".
b) Isad, torrslungad spröd grönsallad
c) Tunnskuren svettad gul lök
d) Lagrad torr ost
e) Ljust surbröd från Vallentuna Stenugnsbageri, lätt smörrostat
f) Tabasco
g) Barnsliga tillbehör som bostongurka ur burk, ketchup och American Hamburgerdressing från Kavli
h) Mindre barnsliga tbh som Dijonsenap

lördag 23 januari 2010

Flygplanet som tycks kört fel - skulle till Oslo, försökte landa på Arlanda



Norwegians NAX3015 kom från Dubai tidigt i morse. Jag satt och slötittade på flygradarn och följde nämnda Boeing från att den kom in över Österåker och sakta sänkte sig ner mot Arlanda.
Planet gick upp mot Uppsala och tog sedan riktning Knivsta för att komma in på Arlandas gamla nord sydliga landningsbana från Uppsalahållet. Precis före landning, som det såg ut bara på hundra meters höjd drar NAX3015 på fullt igen och stiger snabbt till över 3000 meter och svängar vänster förbi Arlanda och sedan höger mot destination Oslo. Det var alltså destinationen Oslo som hela tiden angavs - planet måtte ha kört åt helsike och försökt landa på Arlanda.
Eller?

fredag 22 januari 2010

Freija hemma - första barnbarnet!

Så är de äntligen hemma då, med sin lilla baby. Min Gaston och hans Emilias lilla Freija (3960). Vi har valt att inte störa dem de dagar de skulle få ta det lugnt på familjehotellet och andas ut efter förlossningen i tisdags. Det är alltid så mycket oro och man behöver den där tiden bara tillsammans - tro mig, jag vet!
Ikväll några timmar efter att de kommit hem till sitt har vi varit där med Rodjanas vårrullar och hemlagad sparrissoppa och med bröd från Vallentunas stenugnsbageri.
Hon låg där på en skinnfäll, invirad och alldeles tyst, alldeles stilla med en lugn harmonisk andning och hon gav ifrån sig ett litet hickande och ibland ett litet pip.
Det är bara 2.5 år sedan vår lille August, farbror till Freija, låg så där stilla, nyss hemkommen och bara beundrad.

Lilla underverket får farfarskyssen vilket låter mer dramatiskt än det i själva verket är. Vårt första möte

Jag vet att just det här ögonblicket hade faster Lovisa sett fram emot i nio månader

Faster Almas längtan efter det här ögonblicket var inte mindre

Ganska nöjd med hur livet blir efter vart - eller hur, visst syns det.

tisdag 19 januari 2010

Kaviar och ostron - ja tack!



måndag 18 januari 2010

Bilden

Jag undrade varför Kalle Melander alltid envisades med att åka till Haiti.

söndag 17 januari 2010

Klart det är gott med riktig kaviar - odlad förvisso men ändock

Barnmat i all ära eller barnmenyer - inget för August som bäst estmerar riktig kaviar, förvisso spansk odlad, men ändå.

Hastig fredag med långt prat


Det är en oas i fredagsbruset - de där fredagsluncherna vi har på Bistron. Att kunna sitta ner och ventliera sådant man aldrig annars hinner.

Olof Svanberg, hr kommunantikvarien får ett viktigt samtal mitt i lunchen