lördag 23 januari 2010

Flygplanet som tycks kört fel - skulle till Oslo, försökte landa på Arlanda



Norwegians NAX3015 kom från Dubai tidigt i morse. Jag satt och slötittade på flygradarn och följde nämnda Boeing från att den kom in över Österåker och sakta sänkte sig ner mot Arlanda.
Planet gick upp mot Uppsala och tog sedan riktning Knivsta för att komma in på Arlandas gamla nord sydliga landningsbana från Uppsalahållet. Precis före landning, som det såg ut bara på hundra meters höjd drar NAX3015 på fullt igen och stiger snabbt till över 3000 meter och svängar vänster förbi Arlanda och sedan höger mot destination Oslo. Det var alltså destinationen Oslo som hela tiden angavs - planet måtte ha kört åt helsike och försökt landa på Arlanda.
Eller?

fredag 22 januari 2010

Freija hemma - första barnbarnet!

Så är de äntligen hemma då, med sin lilla baby. Min Gaston och hans Emilias lilla Freija (3960). Vi har valt att inte störa dem de dagar de skulle få ta det lugnt på familjehotellet och andas ut efter förlossningen i tisdags. Det är alltid så mycket oro och man behöver den där tiden bara tillsammans - tro mig, jag vet!
Ikväll några timmar efter att de kommit hem till sitt har vi varit där med Rodjanas vårrullar och hemlagad sparrissoppa och med bröd från Vallentunas stenugnsbageri.
Hon låg där på en skinnfäll, invirad och alldeles tyst, alldeles stilla med en lugn harmonisk andning och hon gav ifrån sig ett litet hickande och ibland ett litet pip.
Det är bara 2.5 år sedan vår lille August, farbror till Freija, låg så där stilla, nyss hemkommen och bara beundrad.

Lilla underverket får farfarskyssen vilket låter mer dramatiskt än det i själva verket är. Vårt första möte

Jag vet att just det här ögonblicket hade faster Lovisa sett fram emot i nio månader

Faster Almas längtan efter det här ögonblicket var inte mindre

Ganska nöjd med hur livet blir efter vart - eller hur, visst syns det.

tisdag 19 januari 2010

Kaviar och ostron - ja tack!



måndag 18 januari 2010

Bilden

Jag undrade varför Kalle Melander alltid envisades med att åka till Haiti.

söndag 17 januari 2010

Klart det är gott med riktig kaviar - odlad förvisso men ändock

Barnmat i all ära eller barnmenyer - inget för August som bäst estmerar riktig kaviar, förvisso spansk odlad, men ändå.

Hastig fredag med långt prat


Det är en oas i fredagsbruset - de där fredagsluncherna vi har på Bistron. Att kunna sitta ner och ventliera sådant man aldrig annars hinner.

Olof Svanberg, hr kommunantikvarien får ett viktigt samtal mitt i lunchen

torsdag 14 januari 2010

Bästa hittills på Frantzén Lindeberg

Egentligen är jag inte överraskad - jag har ju haft fördelen att få följa Björn Frantzén och Daniel Lindeberg redan när de bestämde sig för att jobba ihop vilket de gjorde för drygt tio år sedan då de möttes på i Edsbacka Krogs kök - minnet därifrån framkallades på nytt igår kväll i en vitkålsconsommé "Christer Lingström" (nästan rörande).
Ett ödmjukt tack för kunnigt sällskap också - ett gott sällskap understryker ofta den goda smaken.

Glaserad griskind med libbsticka, senapskryddad blomkålskräm och höaska

Gravad helgeflundra på krispig potatismed färsk regnbågsrom, havsfänkål, dill, vispad gräddfil smaksatt med pepparrot och Matcha thé.

Feuille de brique kryddad med torkad rödbeta, bipollen och apelsinsalt, hibiskus och fikonpuré, ankleverparfait, anktungor och krasse.


Betor från den egna trädgården, med morot "Aigre-Doux vinaigrette, valnötter och vitbetsblast.

Inlagda höstkantareller med torkad aprikos, bitter kakao och rostad rapsolja

Kallrökt sej med kyld purjo och ostronkräm, gul paprika, odlad kaviar och dillolja.

Sista ammisbrickan med rostad vitlöksmajonäs med timjan, brynt smör och krispigt kycklingskinn på skedarna bakom och ganska osynligt ett rökt kalvhjärta med äppelsyrad kål och enbärsemulsion. Närmast i glasen en kyld velouté på butternut squash med lantyogurt kryddad med grön kardemumma och apelsin toppad med saffransskum.

Consommé med smak av brynt vitkål serveras med tryffelgelé i guld, örter och blommor.

Lättrökt kammussla, vintertryffel, brynt lantsmör samt en äggkräm mättad med gräslök toppad med torkad romsäck och bröd.

Smörbakad potatislök från Linnés Råshult, emulsion på ankleverfett, karamell, citron och saffran, smält oxmärg och rålakrits.

Hel grillad marulk tillagad 2.5 timmar under tunnt grisfett, serveras med rötter från den egna trädgården syrade i vassla, stekt rågbröd, lättvispad lantgrädde smaksatt med rökt späck och kallpressad rapsolja från Tidaholm.

En klassiker på F/L som funnits med på menyn varje kväll sedan starten för så gott som exakt två år sedan, "fattig riddare" och det var om den som Cecilia Hagen skrev i Expressen att om hon fick välja sin sista måltid så skulle det vara den fattiga riddaren på F/L - späckad med tryffel och silverlök - man liksom tröttnar aldrig!

Kalvkind pocherad i tre dagar sedan knaperstekt i brynt lantsmör, ättikssyrad rå morot med dill, rostad lök, grillad späd purjolök, skirat smöt och en sauce vin blanc.

Härpå följde ostarnas tour de france och en rent makalös dessert - sedan nu cocktailbaren byggts ut har bageriet fått maka på sig och ta time-out vilket har fördelen att Daniel Lindeberg flyttat tillbaka in i köket för att bland annat ytterligare utveckla desserterna och kaskaden av praliner och petitfourer som översköljde oss som final igår.
Nytt på smakfronten utöver det som denna vintermeny representerar är kontakten med Vallmobackens lokala lilla mejeri utanför Alingsås som från och med nu levererar smöret, råmjölken, grädden och de syrade mejeriprodukterna till F/L - många års sökande efter det perfekta svenska mejeriet är till ända.