fredag 26 juli 2013

Thaimaten från hålorna, en sak för turistroteln i Thailand



Det blir bara sämre och sämre, det här med att thaihålorna (hål i väggen) och för övrigt också de som kallar sig "thairestauranger" fuskar med utfyllnadsmaterial som aldrig setts i Thailand.

Jag blev så glad idag när jag såg att Noi's matvagn uppe vid K-rauta i Sollentuna hade Laab som kan lagas av såväl nötkött, fågel och fläsk (broskben blir fantastiskt bra). Grejen är att köttet ska finfördelas och sedan långtidsmarineras. Sedan ska köttet stekas i olja, långsamt så att det nästan smälter ner. (Gott blir det också när man lagar laab på kycklinglever)

Hemligheten är sedan att balansera köttet med myntablad, lime, chili och fisksås. Det här är genuin mat från östra och nordöstra Thailand.

Jag fick en laab, som jag aldrig ätit förut, vete fan om det ens kan kallas laab. Här var anrättningen späckad med halvwokade bitar av grön, röd och gul paprika och av strimlad blaskig slanggurka. Köttet hade inte varit i närheten av en marinerad utan var prefabricerat slajsat (biff)-kött från charkuteri. De härligt rostade (friterade) torkade hela chilifrukterna var ersat av en matsked ordinär rostchili från påse och örterna som ska följa en riktig laab, dillkvistar, myntastjälkar och klyftor av vitkål var ersatt med sladdrig gurka skuren någon gång på förmiddagen. Detta är inget annat än matbedrägeri!

Oj vad förbannad jag är!

För några år sedan gick ambassaden i Stockholm ut med en uppmaning att se till att allt som serveras och är lagat av thailändska kockar ska ha en bästanivå och vara trovärdig från thaiköket. Man till och med ordnade med kurser i thailand för sådana som kände sig manade att öppna eget ivrigt påhejade av sina svenska män (maten kanske smakar bra därhemma men kunskaperna räcker inte för att ta steget ut och vara professionell. Min mamma och mormor var ena djäklar på att laga mat, men inte sjutton öppnade de eget för det.) Thailändksa matkurserna hoppades ambassaden skulle vara ett villkor för att öppna eget i Sverige. Utvecklingen har gått käpprätt åt helvete i stället.


Nu kokar jag hallonsylt på 1.2 kilo nyplockade egenodlade hallon och marmelad på dryga två kilo egenplockade och egenodlade röda vinbär utan fusk. Och oj, vad jag ångrar att jag inte lagade kvällens thaimat själv.

Rättvik tur och retur


Lite slitna, såg bättre ut i TV än i verkligheten "Första klass" och "Dressinen" från "På Spåret" under Oldsberg
Man kan inte skryta med att den här lilla sommarveckan gått i gastronomiens tecken utöver pallisadgrillningen hos Tommy som är ett utmärkt sätt att varsamt tillaga fläsk och korv. Snarare har det varit rent groteska övningar i snabbmat.

Det kändes skönt att landa hos Anders Lindström för svensk grillning och kärlek i tillagningen. Då hade vi också kunnat få njuta av hans Rättviksbok och hade klarat oss lite bättre, eller snarare fått se mer av betydelse, under vår första dag i Rättvik. Mer om Lindström senare för den här dagen ringde jag hans mobil och då var han i Sollentuna (!).


Vi kom närmast från Falun där vi bodde vid Lugnet. Ett annorlunda turistboende i Rättvik är vid lokstallarna i centrum och alldeles vid badet i Siljan. Bokade under väg direkt på nätet.

Man glömmer så lätt, men påminns - så är var det...
...trångt och bassligt, inte direkt bekvämt, men minnesrikt,
i alla fall för barnen. "I'm too big får en A train"

En entusiast har tagit över två norska sovvagnar. Tänkte, eftersom jag turnerade ganska mycket i Norge på sjuttiotalet och åkte en hel del nattåg långa sträckor, att jag kanske till och med sovit ombord för 35 år sedan?

Sovvagnarna köptes in en gång av Gunde Svahn som sedan sålde dem till Oldsberg.  Nu sår de vid lokstallarna i Rättvik och där inne i stallarna hittar vi också "Första klass" och "Dressinen" som var med i "På Spåret".

Alma och August på plats i "Dressinen". Vart är vi på väg? "Jaa, det vet i fan, dit nästan visar kanske. Sugen på en folkmusiktrakt, sugen på Zornmuseet, sugen på öppna landskap och stora skogar. Efter i natt vet vi inte alls.

Det är inte världens mest bekväma boende, och inte billigaste heller, men ett boende som skapar minnesavtryck.

Anders Lindström just närsolen går ner över Siljan.
När vi ringde var han han hemma i Sollentuna.

Mer från Rättvik senare.



torsdag 25 juli 2013

Ny resa med barnen, började med Tommy Löfgren på Västanå



Vi våldgästar Tommy och Mona alltför mycket tycker vi, men gästvänligheten består och vi tar med oss kött, kilovis, varje gång till hans pallisadgrillning. (Inlägg från midsommar)

På Västanå möts gräddan av naturkännare, botanister, geologer, naturgeografer, svampgurusar och fjärilskännare. Vackrast är kvällarna vid långbordet i trädgården och vid kvarvarande eld från grillningen.

Tommy i sitt jobb som vegetationskarterare, varje liten färgförändring anger olika slags  rekommendationer eller  fakta om vad som växer var och vad som bör göras, en prick - en raritet. Komplicerat, jag har försökt förstå i decennier.

Så åkte vi dit för en första övernattning för vår tur vidare och jag blev insläppt på Naturskyddsföreningen Älvkarlebys hemsida på FB. Något för den vetgirige att söka medlemskap i.

Upptäckte att oxkött kanske behöver mer av direkt maillardreaktion som inte pallisadgrillning ger. Långsamgrillad grisnacke däremot som ska gå länge och rakt genom passar mycket bättre för den här slags tillagningen. Vi hade två kilo drygt med oss och det gick åt i ett huj.

söndag 21 juli 2013

En natt i skuggan av lugnet

Giganternas kamp brukar göras upp här på målrakan framför läktaren på Riksskidstadion Lugnet. Nu är det öde och tomt, bara ett Tabberas, ensam mot hela himlen

Alldeles bakom oss i stugan på Lugnet ligger Riksskidsadion med hoppbackarna. Det är mol tyst. VM eller om det är SM  boule pågår lite längre bort härifrån.

Igår kväll låg ungarna kvar och jag gick själv iväg ut över upploppsrakan, stod ensam framför läktaren.

Märkligt, jag bodde flera år i Falun men var aldrig på skidstadion, aldrig.
Nu lite morgonsimning i Lugnet pool, frukostering och sedan vidare till Rättvik.


Man kan bara undra hur en fullt friskt funtad människa ens kan komma på tanken att flyga ut över detta skräckinjagande stup

Vem lurar i vassen? Brukar vara gäddan, men här är det snökanonerna som påminner om att nu har det vänt och vi är på väg mot snö och is och djävla vinter.


Pistmaskinerna är oljade och startklara

Rödfärg, köttbullar och stora stöten


Har i ett infall av nostalgi förflyttat mig till Falun. Visat barnen där jag bodde på Hyttgatan 62 några år under början av 80-talet. Ateljén på Södra Mariegatan och grafikverkstaden på Blindgatan.

Lustigt, jag har sett Stora Stöten hundratals gånger. Mindes den inte rätt i alla fall och då var jag ändå med om att starta en boxningsklubb vid samma namn i Falun och tillsammans med Gubb Jan Stigson.


Rödfärgeriet startades någon gång för länge sedan av en Gahn vill jag minnas, och Gahns anfäder är Clan Colquhoun. Gahns blev sedan Arnberg och ur den grenen kommer jag (allt enligt släktforskare i släkten). Det hela startades en gång med Wolter Colquhoun som kom hit som bergsexpert och hade inte han  (och nu rör vi oss i ett fyrahundraårigt perspektiv) kommit hit just då hade han inte gift sig och fått många barn och ...ja, kaosteorin funkar även när det gäller den egna baktiden.

Vi lämnade Älvkarleby och Tommy Löfgren lagom för att käka lunch i Falun och fick då rekommenderat Hyttstugan i Sundborn. En krog som serverar en lunchbuffé ända till klockan 16. Hallå, de är kända för sina köttbullar.


Väl där blev det mest köttbullar ur buffén, gräddig, rik sås. Handtrillade bullar stekta på stekbord, såsen kokad för sig. Saftiga, tuggiga, med bra stekyta som behållits trots såsen som stuvning runt ikring. 100 % oxfärs och lök samt kryddor.

"Varför just det här just nu mitt i sommaren - det får mig att längta till julbordet" (Lovisa)








lördag 20 juli 2013

Norlings traditionalism


Den är ivrigt påhejad av mig själv. Traditionen. Det är bara så att varje gång, den 16 juli, då han fyller år, så SKA det bara vara "hamburgers" i trädgården. Och folk ska komma med presenter, men det får inte vara några nya slags människor, det ska alltid vara desamma. Hamburgarna ska tillagas på grillen och det ska vara massor med tillbehör och framförallt ska de vara vackert väder. Tårtor är självklart till kaffet och Janne som inte ens är rökare ska röka en cigarill eller cigarett av exklusivare märke.






torsdag 18 juli 2013

Trädgården är igång och i köket gör vi snabb körbärsglass

'
Mina bondbönor blommar vackert, märkligt att tänka att dessa används som kistdekorationer och att folk en gång i tiden var hart när sagt förbjudna att äta dem av religiösa skäl. Lär mer om mina bondbönor här! Massor av recept.

Det är för bedrövligt. Jag tänkte att i år skulle jag verkligen vara tidigt ute. Jag var inte det, girigheten på jobbet gjorde att jag dröjde. Sedan hade jag ingen ordning alls på utsädet. Men när man köper en ny förpackning bönor från en erkänd fröfirma och det inte blir en enda böna - då börjar man undra om jag över huvud ska syssla med trädgård.


Nu är morötterna, de blå och de vita uppe ordentligt. Någon lynnig idiot har dock roat sig med att kasta in ett par nävar persisk klöver över staketet så innan jag orkade lägga mig på knä en timme fick de små morötterna verklig konkurrens. Vit och gulbetor är på gång. Rödbetorna vet jag kommer långt senare, sådde hur sent som helst och bara för att få primörbetor i augusti - så djäkla gott.

Kronärtskockorna är på god väg, men av en sort jag egentligen inte gillar. Löken tar sig bra och potatisen blommar snart.

Började dra upp några kortdagsväxter som pakchoi som är satta i landet nu tillsammans med en ny laddning sockerärtor. Så säkert i någon japansk senapskål också och...javisst ja, gruvsalladen är läskande god där den spridit sig vid sidan om vintersquash, svartkål och grönkål (en del av skörden öronmärkt för Norlings.)

Nu är inte mördarsniglarna något reellt hot mot störvaxbönorna och gråärtorna längre. Däremot upptäckte jag att de små snäckorna (det vi kallar för sniglar sedan vi var barn) är ena djävlar på bladväxter. De knaprar längs nervtrådarna tills intet återstår.