söndag 19 juni 2016

Blåsor, blåsfiskar, hajar och ungar




Det blev en barnens dag hemma hos oss igår. En dag med barn och barnbarn som började vid lunch och Fjärilshuset. Jo, några få fjärilar dök upp, praktfulla och stora som skinnlappar, men mest var det hajarna som fångade intresset.



Egentligen ser jag inte det meningsfulla i att hålla haj. De simmar runt runt i sin balja och inte så mycket mer. Vore det inte för informationsskyltar om haj i allmänhet och nyheter som att den svartfenade hajen ständigt måste vara i rörelse för att gälarna ska fungera eller att vithajen aldrig skulle överleva med en kost blott av människokött så är pölen med rundsimmande hajar ganska överreklamerad, (tänkte kanske att de finns där för någon vetenskaplig forskning).



I alla fall roade det ungarna, August, Dina och Eli, men mest tilldragande var nog shopen. Och här handlades stora svärd med såpbubbelvatten och efter en rörig lunch på nyinvigda Max i Häggvik fylldes luften av gigantiska såpbubblor i trädgården hemma på Lugnet. Flera timmar räckte roandet med diverse lagningar av bubbelfjädrarna med krympslang och påfyllnad med Yes diskmedel och vatten.



Så där ja. Nu, halv fyra, är det lugnt. Kickis och mina stora barn som inte är gemensamma (alltså vi har inga gemensamma barn) var på bröllop på skilda hålla och jag lovade hämta med bil. Först i Nacka, sedan Långholmen. Fick känning igen, igenkänning, av det som blev ett avslutat kapitel för ett år sedan, nattkörningar i taxi (fattar inte riktigt hur jag stod ut)

Nä, nu släcker jag ner i sommarljus.
Godnatt.




Inga kommentarer: