söndag 11 januari 2009

I Gaza dör barnen - svenska media toppar med hund som brunnit

Bild på SVT text idag när textTV toppade med storyn om hunden.

Den där teckningen som publicerades i PUSS i slutet av 60 talet blir väldigt aktuell. Jag tror det var Marie Louise Ekman som gjorde den, men är inte säker.
En kvinna som sitter med nedrullade brallor på dass och läser tidningen. Huvudrubrikerna på förstasidan handlar om det som idag finns på damtidningarnas och skvallerpressens förstasidor (inklusive kvällspressen). Längst ner finns en liten notis med en liten enspaltig rubrik: "Asien utplånat".

Idag brändes en hund ihjäl i en askhög någonstans när den 16 åriga matten var ute och rastade den. Det var på något bruk askhögen fanns och hunddödsfallet utmålas som helgens stora tragedi.
Samtidigt bombar Israel sjukhus, skolor, daghem, bostäder. Barn dör som flugor i det gigantiska flyktingläger som Gaza utgör. Det är inte ett krig, det är terror, avrättning och övervåld. Hunden i askhögen tror jag tyvärr är det enda som får folk i detta land, som domineras av djurrättsaktivister och ja-sägare, miljönördar och klimatdårar, att visa empati.

1 kommentar:

Kurt sa...

Ja, och det är ju inte speciellt unikt att lösspringande hundar råkar ut för olyckor. Varje gång jag ser dessa olyckor så frågar jag mig varför det skall vara så svårt att låta bli att ha hunden springande lös.