fredag 10 september 2021

Tobaken på landet - dags för skörd

 Det var i månadsskiftet april, man som jag sådde tobaken av två virginiasorter i små askar hemma på den inglasade balkongen. De tog sig fort och i juni planterade jag ut dem i en bädd som behövde gödning till nästa säsong. Hela juni tyckte jag de stod helt stilla för att sedan skjuta fart under varma juli och augusti. Idag var de nedersta bladen av cigarrformat. dags för skörd.

Varje blad som är moget ska brytas av vid stammen för att sedan tvättas ett efter ett och så med en syl förses med ett hål i bladnervens ände och sys upp på en tvättlina. Mödosamt, men inte bara det - saknade handskar med den påföljden att jag blev ganska snussjuk efter ett tag. Fick ta många pauser och borde haft handskar.

Nu är första skörden på tork i vår vackra lada. Där ska bladen hänga luftigt tills i december då de tas ner och mals i snuskvarnen till pulver och vår en omgång med saltvatten för att sedan fermenteras i ugn några dagar tillsammans med vissa tillsatser som natriumkarbonat och lite konserveringsmedel av samma typ som jag har i sylt. Sedan vackar jag och fryser för långsam mognad.

Förstår att jag kommer att vara självförsörjande på snus under så gott som hela 2022.

Så får den gamla ladan sin rätta funktion: Tobakslada!

Att odla sin egen tobak, i det här fallet till egentillverkat snus är ett resultat av myndigheternas hetsjakt på oss snusare - eftersom konsten att snusa är så specifikt svenskt och en så ojämförbar företeelse borde odlandet och snusandet utses till världsarv - genom pålagor, bestämmelser och skyhöga skatter.
Jag har skrivit metervis om snus och snuspolitik. Läs vidare HÄR

Skördade igår i stora lass.

Stora som dasslock eller täckblad till finare cigarrer

Varje blad ska sys upp på tråd, i det här fallet en tvättlina.


Så hänger bladen då här till slut. Hälften nu skördat...

...och ska nu torka i tre månader innan malning och fermentering


Inga kommentarer: