Direkt efter konserten, inte
riktigt nat, men inte kvällspromenad heller. Martin Fröst på konserthuset repriceras
i huvudet, toner, en ”kakafoni” av Beethoven, Hillborg, Hildeborg av Bingen,
flickkör, Stockholms Kammarorkester, Teleman, Malaguena och en fantstisk
ljussättning.
Det är intressant, för att
inte säga ren cirkus, när ett instrument blir en förlängning av kroppen som hos
Martin Fröst. Hans klarinett är en del av honom själv, allt smälter samman och
allt hör ihop, en världsartist och konserten en världshändelse arrangerad i akt
och mening att få donationer till en ny stiftelse som har till föremål att
samla in pengar till instrument åt barn som inte har, barn i slum, i
fattigkvarter, i länder mindre utrustade väl medveten om hur musiken fostrar,
lyfter, stimulerar, skapar mellanrum för ökat intellekt och förmåga till
kunskapsintag.
Går där under blommande
sterilkörsbär och Assar är obekymrad. Jag är låst i hur Telemans presto kan
övergå i en volymhög och rytmisk Klezmer Dance No2 med en svart pipa som ömsom
skräller och ömsom presterar de vackraste toner man känner.
Jag gned på med
mitt ben i många år och kom väl inte så värst långt, tillräckligt bara att
lyssna på det omöjligas möjlighet hos Fröst. Den ligger nedpackad i sin fina
låda och jag tar fram den ibland och spelar lite folklåtar med flisat rör och
läckande ventiler och kanske någon bit ur en klarinettkonsert, men fan – ingen omöjlighetens
konst – en verklig dans till svart pipa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar