En av egenheterna var att samlas för alla större högtider
och fira dem på riktigt. Då handlade det om stora gester vad gällde gestaltning
såväl mystik som rit.
Morfar tog fram ett ägg redan skärtorsdagen, han liksom
halade fram det i smyg ur fickan i sin slitna vadmalskavaj. Vi såg hur han
länge höll ägget dolt för oss, både vuxna och barn.
Ungefär samtidigt på skärtorsdagens afton knackade det något
alldeles våldsamt på dörren. Alla satt tysta i vardagsrummet som var finrum där vi annars inte fick vistas. Knackningarna
var oheliga och ingen skulle bry sig. Tystnaden bröts efter lång tid av mormor.
Hon suckade och sa alltid samma sak, varje skärtorsdag: ”vad ni än gör barn så
är det inte förenligt med Guds vilja med oss att springa runt och tigga,
utspökade som djävulens anhang”.
Hon syftade på de ungdomar som klätt ut sig till påskkärringar och påskgubbar och som sprang runt
och tiggde godis att samla i urkokta kaffepannor.
Morfar tog upp ägget och sa ”det här är alltings ursprung, det här är livets begynnelse och livets ände.”
Det där med "livets ände", var rent vämjeligt att höra. Morfar var gammal och han fick något blankt i ögonen när han sa det; "livets ände". Han liksom drog ut på orden och vi visste att det gällde oss alla i allmänhet och honom själv i synnerhet.
Ägget var brunaktigt och alldeles blankt. Jag tänkte att det
säkert var samma ägg år efter år som användes, men hade förmodligen fel. Han
lade upp ägget i en ljusstake med flat botten där man under julen brukade lägga
mossa som dekoration. Nu låg där gul halm, inget mer. Såg fattigt ut. Han lade ner ägget
försiktigt och så sa han, ”det här är universum och alltings skapelse, ägget som är
av Gud.”
Jag vet inte varför han sa så. Det var skumt i salen, alla satt tysta och skulle sitta tysta och meditera till ägget och till det enda stearinljus som var tänt. Alla var finklädda. Det var blå timme utanför och tiden hade stannat. Det kändes i hela kroppen att långfredagen var i antågande.
Sent åt vi en slags kvällsvard och under tystnad, det var sill,
potatis och varmrätten var stek med sås, stadshotellpotatis som var kulpotatis som stekts och mot slutet överösts med socker och ströbröd blandat med lite paprikapulver och cayennepeppar, gelé från trädgårdens vinbär.
Desserten var en slags kokt bröd med mjölk som kallades ”pungmorrar”.
Man vaknade tidigt ändå. Finkläderna låg vikta över
stolskanten som att påminna oss om att det minsann inte var plats för höga
röster eller lek — det var
långfredagens morgon. På radions enda kanal spelades sorgemusik och den som
pratade mellan musikstyckena hade en dämpad och allvarlig röst. Vi fick bara gå
med ”små steg”, som mormor uttryckte det. Å vilken fasa för en dag som denna. Under dagen hade vi gjort försök till yster lek, men hade genast tystats ner av både mormor och morsan; "Små steg".
Så bar det av till kyrkan i en gammal chevrolet impala. Att
den var svart till färgen passade utmärkt in på dagen som var. Kyrkan inne i stan var av sten och alldeles grå,
allting var grått eller svart den dagen, grått eller svart och byxorna som var
av grå terylene kliade så förfärligt att man smög på långkalsonger under.
Avslöjades det fick man ta en fajt med morsan om nödvändigheten.
Kyrkans mässa tog aldrig slut, den var lika mörk som vanligt
och egentligen kände jag ingen skillnad mellan den trista långfredagens mässa
och alla andra oändliga. Kyrkbänken svalkade långkalsongbenen.
Prästen dundrade och klockorna slog dymlade. Det kändes om
att livet höll på att rinna ut på riktigt. Med Jesus dog jag själv en skvätt,
sex år gammal. Fördes med av allt prat om lidandet, om Jesus törst som släcktes
med ättika och om såret i sidan och spikarna genom händer och fötter, följde
Jesus på Via Dolorosa, då ovetande om att jag skulle gå samma slags väg mentalt
genom det vidare livet och fysiskt 40 år senare.
Vi åkte hem under tystnad. Farsan rökte cigarr i bilen,
morsan Winner. Byxorna kliade trots långkalsongerna när det blev varmt mot
sätets galon.
I mormors och morfars praktfulla tjänstebostad skulle vi äta långfredagsmiddag under
tystnad. Inga lampor tilläts, bara stearinljus, ingen elektricitet bara
vedspisen i köket — det var allvar
och det var långsamt och tröttande, men samtidigt ganska mysigt.
”Jesu nazareum rex judianum”, sa mormor och lastade in
ytterligare en vedpinne i vedspisen. När hon öppnade eldsluckan sken hela rummet
upp med ett brandgult ljus och för ett ytterst kort ögonblick påmindes jag om
att det snart skulle bli som vanligt igen, varmt, ombonat och gott att leva.
Förrätten var ett hembakat osyrat bröd utan smör som smakade
förfärligt. Det var som att tugga på bark eller papper, Vi barn fick
rabarbervatten till brödet, annars hade vi nog inte fått ner det utan att
kvävas. Man tänkte som barn att ”nu var slutet nära” denna torra bit.
Så bars kycklingen in och en sås med tryffelersättning av fårticka. Över oss drogs ett tunt flor. Nu var timmen slagen och vi skulle äta
under tystnad och tänkta på Jesu sista måltid, tänka på korset och ovanför
middagsbordet, på väggen, hängde det enda som var upplyst i hela rummet, en
ikon. ”Äta under flor” var vanligt ute på landet på långfredagarna. Ibland
förekommer "florsmåltider" i folklig diktningen som av Sten Rune Freyser (1870
Västergötland):
”Vid Jesu död och pina,
låten oss alla lida
Svart, himlens kor
Vi spisa under flor”
Det var besvärligt att äta halva kyllingar med kniv och
gaffel för en sexåring, Florstyget liksom sög sig fast över allt och man kunde
inte röra sig fritt. Som sexåring tänkte jag då på Jesu kamp och pina och känslan
smittade av sig på mig. De vuxna klarade uppgiften galant. Jag såg blodet i kycklingen som var röd invid benen. Jag såg köttet i fågeln, Jesu kött. Fantasierna skenade iväg. Före desserten sjöng vi psalmen: "O huvud blodigt sårat" tillsammans.
Vid efterrätten som även denna kväll var ”pungmorrar” togs
tyget undan, veks ceremoniellt ihop och lades i en liten påse av sammet för
att användas nästa långfredag.
När middagen var färdig ställdes det till med bibelläsning
och alla stationerna utmed via dolorosa avhandlades och diskuterades dessutom.
Middagen och bibelläsningen och allt det ceremoniella höll väl på i fyra fem
timmar och man fick inte gäspa under tiden utan sitta snällt med och vara helt
stilla. När morsan sa att vi till slut fick gå och lägga oss var det som om en
förtrollning bröts och vi gick snällt upp och lade oss, bad afonbön vid
sängkanten och nästan rann ner mellan mormors vitkokade och manglade kalla
lakan. Solen nästa dag var den lyckliga återföreningen med livet och resan
dithän var symbolisk från långfredagsens livsände, det mörka florsätandet,
natten som aldrig tog slut mot glädjen och den ljusa, granna påsken.
1 kommentar:
Som lite Chevanörd kan jag meddela att den första Impalan var 1958 års modell, nästan, då den var top of thel line "Bel air Impala" 1959 kom den första "Impen" i egen beteckning. Modellen med jättevingar, liksom fenor på "tvärs#. Det var också enda året man inte hade trippelbaklysen. Min första bil bar en Impala 61:a "bubble top", alltså 2-dörrarskupén med jättestor välvd bakruta. Sannolokt min sämsta affär över livet att sälja den. Köpte den 1971 nerprutad till 800 spänn ståendes sedan åratal på en loge på Rosendals trädgårdar och sålde den två år senare för 2500. Några år senare fick man ge 100-tusen för en rostig kaross och nu får du ge runt 200 loppor för ett hyfsat ex om du ens får tag på ett.Skriver jag jämnt 50 år senare som ffg nybliven ägare till en Volvo kombi.
Man kan notera att Chevan var tio år gammal, undanställd sedan flera år, nerrostad och vid sidan om en fantastisk rak sexa under huven av en rätt embarmelig mekanisk kvalitet. Volvo V50:n är nio år vid full vigör och har många skötsamma år framför sig. Allt var inte bättre förr. Inte påsken heller - utom i år då, då påkdagsjublet får bli via elektronik . . .
Glad påsk!
Skicka en kommentar