söndag 18 januari 2009

Brödet blir nostalgi och besatthet

Våra bröd idag med en liten skål energisk italiensk olivolja

För mig är det nostaligi som jag övat mig i den senaste tiden.
Jag har tagit upp den gamla boxningen och satt mig som sekreterare i Sollentjuna BK och jag har börjat träna våldsamt tre dagar i veckan - det känns nostalgiskt och nyttigt.
Så har jag tagit upp en angelägenhet till, brödet och baket.
Det är säkert ett 30 tal år sedan jag visade en surdeg omsorg och omvårdnad. Just nu en vetesurdeg och en rågsurdeg. Den sistnämnda står på en handduk på elementet bakom soffan i vardagsrummet, plastad för doftens skull.

Så bakade jag vetematbröd idag efter att ha satt en fördeg igår kväll. Det blir underbara smakligt sega bröd med 650 g vetemjöl special och 100 g fullkornsvetemjöl till 600 g ljummet vatten, 32 g salt och en fördeg av 100 g vetesurdeg och 100 g vetemjöl och 60 g ljummat vatten. I förr baket hade jag i en näve eller två av valnötter också. det ska vara en superkletigt lös deg. 260 grader i ugnen efter 3x1 timmes jäsning och så en halv liter vatten som skickas in i två omgångar före bakning. Efter exakt 12 minuter sänks värmen till 200 och ytterligare en kopp vatten skickas in under plåten. Bröden får baka klart i en knapp halv timmes tid.

1 kommentar:

Daniel Roos sa...

Kul att läsa Göran, jag skulle säkert behöva ta tag i något gammalt också som jag tyckte om förrut, det kanske blir lite som att bli kär på nytt. Ha det så gott mvh Daniel