fredag 1 december 2006

Utriven Fyriskaka


När en bloggare som Kinna släpper lös en Ambrosiatårta så säger det TJONG i hela kroppen. Alla gamla minnen om tårtkalas och fina kaffeserviser kommer ångande och även om inte bakverket i sig är svenskt SÅ ÄR DET DET!
Så ska vi ha folk hemma på asiatisk dopp i grytan, här skivas finaste kalvlever, kyckling, rimmad torsk, tunna skivor högrev etc.

Har inte ingredienser tillräckligt för fyriskaka (Suckaten uppanpå) så jag tänkte jatt det får bli Fyriskaka till kaffet i kväll i stället, den är ju nästan som en liten äppelpudding.
Det finns två grejer som jag inte klarar utantill i huvudet men som jag kategoriskt kreerar: ugnspannkaka för vårt stora nya bleck och så Fyriskaka.
Snabbt konsulterar jag den lilla rutiga "Sju sorters kakor" och där är just den sidan utriven. Ett attentat förmodligen! VEM?
En av dem som inte klarar att laga en endaste rätt utan recept är de stora barnens mamma (ingen skugga ska falla över henne för den skull...men jag ska ta historien om gräddvisparna senare, måste fråga henne först om jag får berätta för hela världen!) - och där svarade en av mina döttrar och slog upp receptet för där fanns boken och så var kvällen räddad förutom att kanelen var slut, men skit var det värt - det funkar utan.

5 kommentarer:

Jessica sa...

Jag har en "gammal" sju sorters kakor, alltså innan den här nya varianten kom ut. Din om du vill ha den.

Lagers tabberas sa...

Jessica,
Tänk att folk kan vara så omtänksamma.
Men det tar ett tag innan jag är hemma igen. Åker till Thailand och jobbar och vilar och kopplar av efter den nya boken som faktiskt ligger på bokdiskarna från idag.
Jag mailar Dig mina telefonnummer så kan vi höras före jul.
Så glad jag blir, men jag tänkte vad ska Du ha då om Du ger bort Din gamla bok?

Jessica sa...

Åh mest något symboliskt, 25 kr + porto?, eller en thailändsk orkidékruka ;)?
Den har legat bakom alla mina andra kokböcker sedan jag köpte den nya upplagan och eftersom jag inte kan slänga böcker och inga antikvariat härikring tar emot böcker så ja, jag ser gärna att den kommer till användning :).

Kinna Jonsson sa...

Jag vet varför jag gillar dig. Historia och bakverk är roligt. Jag lusläser Hagdahl och Jan-Öjvind Svans, Mathistoriska uppslagsbok. Ambrosian har jag nog inte skrivit om än. Behöver du något recept eller så får du gärna maila. Jag har massor av kokböcker på hyllan.

Lagers tabberas sa...

Kinna
Så fort jag fixat kameran så ska jag ta bilder på tårtorna de ställer ut i restaurangen på hotellet. Vedervärdigt överdekorerade.
Grädde är svårhanterligt här nere i värmen.