lördag 23 juni 2012

TACK alla som uppvaktade mig på min bemärkelsedag



Häromdagen hade jag en av de mest mediativa och lugnaste, mest harmoniska stunder på länge. Det var uppe i trädgården, i grönsakslandet. Solen gasade i nacken, jag rörde mig lätt, jag sådde det sista och planterade och jag trodde verkligen på det jag gjorde, Ingen stress att vara någon annanstans i ögonblicket, ingen tanke på jobb, bara fokus på nuet.

Kanske det här är ett resultat av ett mångårigt och idogt arbete för att komma just dit. Fan! Det har kostat, men just då, i ögonblicket värt allt. En utandning och ett lugn, en inandning och ett nu.

Ja, ja, jag har blivit äldre och just det firade jag den 20dennes med att i enkelhet bjuda chili och annat på Viby Herrgård - det blev faktiskt fullt hus av vänner. Det kändes också tryggt och talen för dagen var generande vackert hållna, men jag behövde inte titta mig runt och fråga mig "Vem är det dom talar om och säger allt det där som är så bra" - så var det vid min 40 årsdag, då undrade jag, "Vem är det som har gjort så mycket bra grejer".

Tack Ni alla som hyllade mig denna dag!





Ni lät Er också, till min stora glädje, smaka och berömma min chili.
Basen är superkvalitetsråvaror.

Köttet fick jag köpa av Andreas Behrens som jag lärde känna när han var handelsbodsknodd hos Bondens Matbod som huserade i Sollentuna Centrum men som så hastigt konkursade mitt i uppgången. Andreas fick gå på dagen, men var lyckligtvis redan headhuntad av ICA Metro i Täby centrum och till en 27 meter lång kött och fiskdisk.

När han fick reda på att jag skulle laga chili fick jag omedelbart förfrågan över Facebook: "Och var handlar Du köttet?"

Jag köpte nästan sju kilo högrev i ett stycke med sladden av entrcoten hängande med. Ett amerikanske hängmörat oerhört fettsprängt köttstycke väl mognat från äldre djur.

Jag kände redan när jag skar upp det i bitar med 2.3x2.3 cm sida att det var exeptionellt bra.

Så fick det bli och så här lagade jag:


6.8 kilo välhängd högrev
6 medelstora gula lökar
8 del rödvin
2 anchopeppar
1 stor chipotle
3 msk chipotle och chilipepparpulver
3 färska strimlade jalapeno
1 rågad tsk rostad hemgjord chili dränkt i fisksås som fått torka till en seg massa.
1 1/2 msk spiskummin
1 msk torkad hemodlad oregani
2 msk torkade hemodlade och stötta korianderfrön
250 gram åländskt smör
1 liter demiclace


Förstek köttet i råhet stekpanna så att det blir väl brynt. Lägg över i en stor stekgryta.
Stek fint strimlad lök och låt koka i lite buljong så att den så gott som smälter bort och intar rollen som redning. Ställ löken åt sidan.
Häll över vinet och låt stormkoka med köttet i fem minuter. Skumma om det blir gråa skyar efter kanterna. Lägg i alla chili och alla andra ingredienser inklusive löken. Lägg på lock, sätt ner värmen. Ett bra kött som det här är klart på 45 minuter. Smaka av med salt och eventuellt mer hemgjord chilipasta (den med fisksåsen) för styrkans skull.
Låt stå och mogna i grytan till nästa dag. Värm försiktigt och servera med tillbehören.


Mina tre hemmavarande älskliga barn, Lovisa, Alma och August stod samtidigt med att chilin puttrade på spisen och gjorde rulltårtor för att använda som bakelser med grädde och jordgubbar. Envist höll de sig kvar i köket till halv elva på kvällen. Jättegoda bakelser över 50 till antalet.

Och så alla paket. Man blir alldeles rörd.

Tack alla för hyllningarna!




1 kommentar:

sören sa...

Men hörrö Grattis!

Alltid bra med några som ligger något litet före så man kan se att det är lugnt och fint även framöver. Tröstade en vän som blev lite nojig inför de femtio "att det kanske var Roligare att fylla förti men det är faktiskt Bättre attbli femti (Åsså några argument därtill då). Jag vill påstå att detsamma gäller denna gång!