lördag 23 juni 2012

Bara några rader om en helt annan slags potatis

Leksands vit, en av landets urpotatisar.


Den tillhör mina absoluta favoriter och jag har lyckats "smitta" en av världens 20 bästa restauranger till att använda den och dessutom omnämna den i kokboken "Frantzén Lindeberg" (Boken som jag förvisso själv är författare till, men där jag naturligtivis inte självsvåldligt kan plantera in egna värderingar eller åsikter...eller?)

Det handlar om en av landets äldsta potatissorter, Leksands vit. Tidigare har jag skrivit så här om min Leksands vit. Studera länken och förstå dessa äldre sorters absoluta kvalitets och smakfördelar.

Jag ville bara hylla min nya "potatiskran" Thorvald i Nässjö som med kort varsel levererade utsädet, sättpotatisen. Han är säkert landets kunnigaste odlare av historiska sorter med 360 variationer...och han kan namnen på alla. Han är som potatisens pomolog, sådan där som man undrar över hur är det möjligt - de ser ju likadana ut allihop.

Jodå, potatisen är i jorden, utom min potatis till julbordet, dessa sätter jag av tradition i juli. Färskpotatis till jul? Självklart!

Thorvald sa på bredaste småländska, eftersom jag var sen med att sätta potatis och att så i år:


"Du är alldeles precis så som man ska vara, folk har alltid för bråttom och sår och sätter i april och det finns ingen anledning till det. Skördarna blir stabilare och rikare om man sår och sätter när jorden blivit riktigt varm och det är den inte förrän i mitten av juni, så Du är helt rätt ute." 

(Vilken räddare när man tycker att man ligger sist och man tror att det inte kommer att bli något alls)

Så ser jag mig omkring och upptäcker att grannarna fått brun- och gulfärgade bönblad vilket är ett tecken på att det varit för kallt och blött. Så ser jag att många har rödbetor som gått i blom. Rödbetan tänker:

"Fan, det är snart vinter, måste sätta blom direkt och säkra kommande generationer". 

Om inte annat blir det stressade grönsaker av att så för tidigt i felvärmd jord. Det fanns faktiskt en tid när jag gick ut i april med kökets digitaltermometer och tog tempen på jorden för att vara säker.

Tack Thorvald för Dina vackra utsädespotatisar!

Inga kommentarer: