måndag 21 april 2014

Ät inte nudlar "Det finns mänskligt hår i dem"


Händelserik dag igår som tyvärr inte slutade som vi önskat, det vill säga att vi efter Mässa i Turebergskyrkan (har egenheten att fira mässa klockan 15) och fotboll klockan 17:30 (AIK - Norrköping 1-2 Yeeaaa!") för att avsluta med en middag ute, bara Alma och jag.

Det hände sig nämligen så att vi sa till varandra på pendeln hem från Friends att vi skippar Bistron och Wärdshuset och käkar pizza eller nåt.

Det fick bli ett thaiställe i centrala Tureberg efter Sollentunavägen. 

Pust och stön, blir så trött på sånt här...

...Vi beställde en ordinär Pad Thai, dvs nudlar, chilli, spring onions, böngroddar, krossade jordnötter, strimlad eller riven moroträkor, för mig och kyckling för Alma.

Det var väl trevligt, ända tills Alma ropar till, ett kraftigt kolsvart, halvlångt hårstrå bänder upp som en bambufiiber ur Pad Thaien.

Det är klart, man blir äcklad! Vidrigt, och vi ber lite tyst om uppmärksamhet och den stackars tjejen i kassan kommer fram och betraktar eländet.

-Usch ja, det brukar komma hår med i nudlarna!

Vad fan, jag är ätit nudlar i ett 15-tal asiatiska regioner och på gator och torg, på eländiga platser dit folk sällan kommer och jag har gjort det i ett 40-tal år dessutom lagat industrinudlar minst någon gång i veckan lika länge, jag har då fan ta mig aldrig fått med ett enda hårstrå eller tidigare fått hår i mina nudelportioner.

Ser samtidigt hur restaurangens kök håller på att städas, över spisen står en kille och torkar ren fläktkåpan, under honom står en tjej vid woken och lagar mat till sent inkomna gäster. Det är klart att damm och hår och annan skit far ner på spisen och i maten. Man st'ädar inte samtidigt som restaurangen är igång. Får hälften avdukat runt omkring medan jag fortfarande äter, någon har bråttom hem och det fick fan ta mig också vi, missnöjda.

-vi lagar gärna en ny Pad Thai. 

OKEY, men ge fan i och städa samtidigt och lägg den i låda så tar vi med den hem. (Tänkte säga att vi tar den till hälsovårdsmyndigheten).

Hade det varit go i det här stället och klara direktiv uppifrån när olyckan är framme så ska personalen veta exakt vad det ska säga och göra, inte stå där och hitta på nåt i ögonblicket. Kunden ska erbjudas presentkort som täcker exakt kostnaden han eller hon haft för utläggen, ursäktas, önskas tillbaka och följas upp av ledningen.

Hår i maten är vämjeligt!

Här mitt eget recept på en riktig och smaklig ohårig Pad Thai