Grez sur Loing, ska vi ta det från allra första början? Egentligen var det i september 2023 som min fäbless för Chevillon och Bonnierateljé 2 startade, men det har jag skrivit om tidigare.
Nu var det januari 2025 och jag hade legat på sjukhus i mitten av december och allt syntes förbi. Ett virus på balansnerven. Magnetröntgen av hjärnan gav vid handen att det inte fanns några läckage eller förträngningar. No problems att lyfta till Paris direkt efter nyår. Världens dyraste kaffe på Norwegen. Längtade till frukosteringarna i lägenheten med bröd från bagaren Benoît och fransk paté och ostar, söt sylt och starkt kaffe.
Längtade också till det fokus jag får i ateljén, ensamhaten och koncentrationen, ljuset som nu i januari var något helt annat än det i september. Kallt, råkallt, isdimmor och isbark, snöflak och vind, svarta fåglar som kraxade, inga vinande svalor med bo i fönstersmygen. Ljuset, alldeles utfrätt, lilalikt och ändå så avslöjande, färgrikt i allt det grå. Och så bron som så många attraherats av och jag kände mig tvungen redan senast. Motvilligt drog jag mig då ner till Strindbergs badställe och skissade bron och gjorde färdigt ur minnet i ateljén. Det blev en försiktig bro minst sagt, fortfarande en favorit för jag känner motvilligheten. Har ramat den nu. I september var det en man från byn som omedelbart villa handla bilden. Jag sa "har du möjligtvis en Laban i mint condition så kan vi byta" i ögonblicket tänkte jag, "vad sa jag nu" jag behövde ju pengarna och var inte sådär på för att sitta i en 60/70-talskomfort och ratta en bil som med lite ansträngning kom upp i 90 och ända till Stockholm. Han hörde inte av sig igen men var moloken då han bara några veckor tidigare haft en Laban men givit bort den till en kompis. Målningen finns kvar och idag är jag lite glad för just detta.
Loing var stridare nu än i september och skitigare.
Badstället, översvämmat med svinkallt franskt vatten
Äntligen tillbaka i ateljén, samma som september 23, samma doft. så fort jag fått upp väskorna i lägenheten rusade jag ner för att ta ateljén i besittning, ställa allt i ordning exakt som tidigare, packa upp pasteller och färger, pennor, papper och fixativ.
Återkommer snart till tankar om själva uttrycken, om mina egna bilder. Jag har tid att tänka. Har hela Chevillon helt för mig själv, inga stipendiater eller andra är där. Jag går genom salar och kök, korridorer, allt är tyst och kallt, 12 grader utom i lägenheten där jag brassar på med värmen. En arbetsmånad ligger framför mig, en resa inåt.