lördag 23 juni 2012

Kristina "Mat-Tina" Nordström - upptäckte ett klipp som upptäckte Dig

Det här var kanske det första som skrevs för hennes vidare karriär.

Jag har varit inne på det för, men inte haft själva beviset i min hand. Häromdagen packade jag upp hela mitt gamla kontor och sorterade, det vill säga kastade en massa skit som inte behöver sparas på. Jag tror till och med jag skrev på Facebook att jag skulle rensa ur det gamla ur livet och det var tillhopa fem flyttkartonger med gamla manus, idéer, klipp, handlingar, onödiga minnen, sånt som framtiden och samtiden inte har någon nytta av alls. Den "viktigaste skiten" brände vi i bränntunnan, ordinär skit åkte vi med till tippen för att sortera under brännbart.

Ögonen föll på ett reportage jag gjorde tillsammans med fotografen Albert Wiking för en himla massa år sedan. En flickaktigt ung Kristina Nordström på bild när hon lagar lutfisk precis som man ska och hos Tomas Dreijing på gamla Petri Pumpa i Lund.

Det var egentligen Dreijing själv som sa: 

"Dra inte fram mig igen, ta något yngre. Jag har en tjej som heter Kristina och hon är multibegåvad i köket, lyft fram henne istället"

Det är få köksmästare och krögare som gör något liknande, lyfter fram sina unga medarbetare. Ett föredöme redan då!

Sagt och gjort, vi lagade lutfisk ihop en hel arbetsdag och så småningom blev det ett reportage som publicerades. Resten vet ni själva!

Jättegott!

Inga kommentarer: